Wij maken affiliate toegankelijk!
van idee naar done - affiliate

Zo kies jij een branche waarmee je succesvol wordt

Voor beginnende publishers kan het soms lastig zijn om een branche aan producten te kiezen. Sites zoals TradeTracker en Awin hebben ontzettend veel keus en je kunt makkelijk verdwaald raken in alle keuzes. Het kiezen van de juiste branche is echter essentieel voor je succes als affiliate marketeer. Daarom in deze blog: hoe kies jij de juiste branche? En waarom is dat zo belangrijk? 

Waarom het kiezen van de juiste branche belangrijk is

Als affiliate publisher ga je eigenlijk gewoon reclame maken voor een product. Je wil natuurlijk graag dat deze reclame zo succesvol mogelijk wordt en dat je zo veel mogelijk aandacht genereert. Dit is belangrijk, omdat hoe succesvol je iets promoot invloed heeft op hoeveel je gaat verdienen als publisher. 

Een product, branche of website succesvol promoten gaat het makkelijkst als je zelf gelooft in de branche of producten die je promoot. Als je iemand bent die helemaal niks heeft met auto’s, zal het lastig voor je zijn om producten te promoten die te maken hebben met de autobranche. Het maken van content wordt moeilijk, omdat je nog maar weinig weet over de onderwerpen en de branche en je content zal hierdoor ook een stuk minder geloofwaardig worden. Ook weet je vaak niet precies wie de doelgroep van de branche is als je niet bekend bent met de branche, wat het lastig maakt om die doelgroep aan te spreken. 

Heb je veel affiniteit met een bepaalde branche, bijvoorbeeld sport, weet je waarschijnlijk ook veel dingen te vertellen over die branche. Je weet wat de doelgroep wil, omdat je er zelf toe behoort, en hoe ze aangesproken willen worden. Je content wordt een stuk overtuigender, omdat je een bepaalde autoriteit hebt in je branche door al je kennis. Die autoriteit is voelbaar voor potentiele klanten en zal leiden tot hogere conversies dan wanneer je publisher bent voor een branche waarin je helemaal geen autoriteit hebt. 

Heb interesse en plezier in de gekozen branche

Het kiezen van de juiste branche is dus belangrijk om zo veel mogelijk geld te verdienen. Maar niet alleen geld speelt een rol bij het kiezen voor een bepaalde branche. Ook interesse in een branche en plezier is belangrijk. Je zult namelijk veel aandacht en tijd moeten besteden aan onderzoek doen naar de branche en content maken voor de branche, om een zo hoog mogelijke conversie te krijgen. Doe je dit in een branche waar je eigenlijk geen interesse in hebt, wordt het maken van content ook heel erg saai en heb je maar weinig motivatie. 

Affiliatie publisher zijn kost in het begin vaak veel tijd, als je bezig bent met het opzetten van de websites. Als je die tijd besteedt aan iets wat je niet leuk of interessant vindt, is de kans groot dat je snel op gaat geven door een gebrek aan motivatie. 

Hoe kies je dan de juiste branche?

Nu we weten waarom het belangrijk is om de juiste branche te kiezen, wil je natuurlijk ook weten hoe je dan de juiste branche kiest. Tip nummer één heb je eigenlijk al gekregen: kies een branche waar je affiniteit of interesse in hebt. 

Het juiste affiliate verdienmodel

Tip nummer twee is het kiezen van het beste verdienmodel. Verschillende adverteerders hanteren verschillende vergoedingsmodellen en het is jouw taak om uit te vinden welk vergoedingsmodel het beste werkt voor jouw website of doel. Er zijn vier verschillende vergoedingsmodellen, namelijk:

CPS (cost per sale)
Dit model houdt in dat de affiliate een deel van de verkoopprijs krijgt van de producten die verkocht worden via of dankzij zijn/haar website. De commissie, het deel van de verkoopprijs wat de affiliate uitbetaald krijgt, ligt meestal tussen de 5 en 10%. 

CPL (cost per lead)
Bij dit model krijgt de publisher een vaste vergoeding per “lead”. Een lead kan verschillende dingen inhouden, maar vaak gaat het bijvoorbeeld om een aanmelding voor iets, een inschrijving voor iets of het bestellen van iets. 

CPC (cost per click)
Bij dit model wordt een publisher beloond voor elke click op een advertentie. Zo wordt er bijvoorbeeld afgesproken dat er voor elke click op een advertentie 50 cent naar de affiliate gaat. 

CPM (cost per mile)
Bij dit model wordt de affiliate beloond per 1000 “impressions” die hij/zij genereert. Een impression betekent dat de bezoeker terecht komt op de bedoelde webpagina, bijvoorbeeld de webpagina met de advertentie. Bij 1000 van die impressions wordt de affiliate dus een vaste vergoeding betaald. 

Bedenk welk vergoedingsmodel het best geschikt is voor jou en jouw website. Let daarbij wel op dat CPS het meest gebruikte vergoedingsmodel is en dat is met goede reden. 

Kies een niche affiliate branche

Als beginnend publisher heb je waarschijnlijk niet het bereik en marketingbudget van de grote bedrijven. Daarom is het slim om te beginnen in een nichemarkt: een kleine, veelbelovende markt met weinig concurrentie. Op deze manier hoef je geen enorme hoeveelheden uit te geven aan reclamecampagnes en wordt je site veel sneller gevonden. Weinig concurrentie betekent ook dat een consument sneller iets via jouw website zal kopen, in plaats van via de websites van grote bedrijven. 

Voorbeeld: normale zeep is een enorme industrie, met grote bedrijven en waar mensen niet echt bij nadenken tijdens de aankoop. Biologische, milieuvriendelijke zeep is een veel kleinere branche, waar mensen actief op zoek zullen gaan naar de beste soort. Deze mensen zullen eerder terecht komen op jouw website (als je de juiste SEO gebruikt) en eerder iets via jou bestellen. 

Ontdek de hoogte van he affiliate commissies

Als laatste tip is het belangrijk goed uit te zoeken welke adverteerders de beste commissie betalen. Betaalt een adverteerder bijvoorbeeld maar 5% commissie, maar verkopen ze veel meer dan een adverteerder die 10% commissie betaalt? Dan loont het misschien om een lagere commissie te accepteren. 

Kijk ook eens naar de duurdere producten. Je denkt misschien dat het lastiger is om deze producten te verkopen, maar ze leveren je ook meer op. Wil je bijvoorbeeld 5000 euro in sales doen? Dan kun je een product van 10 euro 500 keer verkopen, of een product van 1000 euro 5 keer verkopen. Als je gelooft in een product en je denkt dat het een echte oplossing biedt voor klanten, kan een duurder product zeker ook winstgevend zijn. 

De juiste affiliate branche

Dé perfecte branche bestaat dus niet. Het gaat om wat je leuk vindt en wat bij je past. Natuurlijk is het ook belangrijk dat er genoeg vraag is binnen je branche en dat de commissies hoog genoeg zijn. Als je al deze dingen kunt vinden in één branche of niche, heb je de juiste branche te pakken voor jouw website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *