Een domeinnaam is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je een website gaat maken. Toch is een domeinnaam een belangrijke factor voor je conversie, het aantal terugkerende klanten en je vindbaarheid in de zoekmachines. Maar hoe kies je nou een goede domeinnaam? En wat is daar belangrijk voor? Je leest het in deze blog!
Waar voldoet een goede domeinnaam aan?
Er zijn vijf belangrijke punten waar je domeinnaam aan moet voldoen om de beste resultaten te halen. Voldoet je domeinnaam aan al deze punten zorgt dat voor de beste resultaten met je website.
1. kort domeinnamen kunnen beter zijn
Een korte domeinnaam helpt je om optimale conversie uit je website te halen. Je domeinnaam is het beste als deze makkelijk te onthouden is door veel mensen, zodat ze altijd weten waar ze terecht kunnen voor jouw producten of content. Denk maar eens aan domeinnamen zoals bol.com of stellia.nl. Deze domeinnamen zijn makkelijk te onthouden en zullen zorgen dat klanten je website makkelijk vinden en vaker terugkomen op je website. Hoe kies je een korte domeinnaam? Kies 1 kernwoord die relevant is voor jouw website of een korte zin die je website omschrijft. Verkoop je goedkope laptops? Denk dan aan een naam zoals “goedkopelaptops.nl”. Dit is makkelijk te onthouden, eenvoudig uit te spreken en het ziet er professioneel uit.
Kies dan ook niet voor een domeinnaam zoals “wijverkopendebesteengoedkoopstelaptopsvanheelnederland.nl”. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar je ziet dat een lange domeinnaam moeilijk te onthouden is.
Uit een Alexa rapport van The Daily Blog Tips blijkt dat de gemiddelde lengte van domeinnaam van de top 250 websites gemiddeld uit 8 tekens bestaat. Dit wordt dan ook gezien als het ideale aantal door experts. Natuurlijk hoeft je domeinnaam niet precies 8 tekens te hebben, maar probeer hier in de buurt te zitten bij het kiezen van je domeinnaam.
2. eenvoudig en specifiek domeinnamen
Maak je domeinnaam eenvoudig en specifiek, zodat een potentiele klant meteen weet wat hij/zij van je kan verwachten. Ook hierbij is een goed voorbeeld het verkopen van goedkope laptops. Je domeinnaam kan dan zijn “goedkopelaptops.nl”. Het is voor een potentiele klant meteen duidelijk wat jouw bedrijf precies doet en hoe jij je onderscheidt van de rest: je levert goedkope laptops.
Om je domeinnaam zo specifiek mogelijk te maken, kun je bijvoorbeeld zoektermen van je doelgroep toevoegen. Ben je alleen werkzaam in een bepaalde regio, kies dan eerder voor een domeinnaam waarin je werkveld benoemd wordt. Ben je kapper in Amsterdam? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor “kapperamsterdam.nl”. Zo weet een consument nog beter wat ze van jou kunnen verwachten.
Om je domeinnaam zo eenvoudig mogelijk te houden kun je bepaalde zaken het beste vermijden. Koppeltekens, afkortingen, cijfers of dubbele tekens kunnen je website lastig vindbaar maken. Een klant heeft dan bijvoorbeeld wel onthouden dat je website “goedkope laptops” heet, maar is vergeten dat de domeinnaam “goedkope-laptops.nl” is. Zo loop je alsnog klanten mis, die eigenlijk wel naar jouw site wilden.
3. unieke domeinnaam
Een unieke domeinnaam onderscheidt jouw website van de websites van de concurrentie. Verder is een unieke domeinnaam ook gemakkelijk te onthouden voor klanten. Het is namelijk een opvallende naam en dat is altijd makkelijker te onthouden dan een minimale variatie op een domeinnaam waarvan er al dertien in een dozijn zijn.
Hoe maak je je domeinnaam uniek? Dit kan bijvoorbeeld door synoniemen te gebruiken voor woorden die concurrenten in hun domeinnaam gebruiken, metaforen, woordspelingen of woordcombinaties te gebruiken of door specifieke vaktermen toe te voegen.
Een grappige woordspeling of woordcombinatie zal altijd opvallen, omdat het een bepaald gevoel opwekt bij klanten. Misschien vinden ze het grappig, misschien juist helemaal niet. Hoe dan ook is het iets waar ze langer bij stil staan dan bij veelgebruikte, saaie domeinnamen. Dit zorgt ervoor dat de domeinnaam beter onthouden wordt, ook al vindt de consument je naam helemaal niks.
Het kan zelfs zo zijn dat je met een leuke naam goed gebruik kan maken van mond-tot-mond reclame, omdat iemand die je domeinnaam heeft gezien er misschien over vertelt tegen zijn/haar vrienden. Zelfs als die persoon in kwestie niet geïnteresseerd is in je producten, zullen zijn/haar vrienden toch een kijkje nemen op je website, omdat ze geprikkeld zijn door je domeinnaam.
Door vakjargon toe te voegen aan je domeinnaam weet een klant opnieuw meteen precies wat je doet (mits die klant in dezelfde branche zit als jij). Zo benader je makkelijk een hele specifieke doelgroep, alleen al door je domeinnaam. Let er hierbij wel op dat je vaktermen ook enige waarde hebben als zoekwoord.
4. zoekmachine vriendelijk
Eerder werd al verteld dat het slim is om een zoekwoord toe te voegen aan je domeinnaam. In dit punt ga je daar nog een stapje verder in, door te proberen dat ene zoekwoord meteen je belangrijkste zoekwoord te laten zijn. Het beste is het als het zoekwoord waar je het liefst op gevonden wordt ook in je domeinnaam zit. Zo vinden potentiele klanten je website makkelijk jouw website.
Ook is dit belangrijk voor de zoekmachines om je website of webshop beter te kunnen begrijpen. Zoekmachines maken door middel van algoritmen een analyse van de inhoud van je website en kijken voor welke mensen deze inhoud relevant is. Daarbij wordt ook gekeken naar de domeinnaam. Daarom is het slim een domeinnaam te kiezen die jouw website, dienst of product goed beschrijft. Zo snapt een zoekmachine beter waar je website over gaat en zal hij je website laten zien aan de juiste, relevante doelgroepen voor jouw website.
Extra tip over het vinden van goede domeinnamen
Als je een domeinnaam gaat zoeken, kun je het beste eerst brainstormen over een aantal domeinnamen. Wanneer je een lijstje hebt gemaakt met verschillende mogelijke domeinnamen, kun je op internet kijken of de domeinnamen die je gekozen hebt nog vrij zijn. Dit kun je het beste doen door gebruik te maken van een domeinchecker.
Een domeinnaam kiezen voor je website kan nog best lastig zijn, maar met deze tips moet het lukken om de beste domeinnaam te kiezen voor jouw website. Kom je er toch niet uit? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een domeinnaam generator. Deze generators bedenken een unieke domeinnaam voor jouw website en controleren ook meteen of de domeinnaam nog vrij is.