Uitleg over beheren van rubrieken

Het beheren van rubrieken is met Stellia CMS heel gemakkelijk. Gewoonlijk maak je rubrieken aan op het moment dat je een product-feed importeert maar je kan natuurlijk ook handmatig de rubrieken toevoegen en aanpassen. In dit artikel leggen wij uit hoe je de rubrieken kan verplaatsen, toevoegen en bewerken. Vervolgens geven we nog extra informatie over de werking van de rubrieken.

Blog
Rubrieken beheren

Bestaande rubrieken verplaatsen

Hierboven zie je een mooie nette structuur van rubrieken die aan het menu van een affiliate website zijn toegevoegd. Binnen dit venster kan je heel gemakkelijk een hoofdrubriek oppakken en deze verplaatsen. Dit doe je door met je muis op een rubriek te gaan staan en deze vast te houden en vervolgens te verslepen naar een andere positie binnen het menu. Bij het verslepen zullen alle onderliggende sub-rubrieken worden mee verhuisd. Op dezelfde manier kan je ook een sub-rubriek binnen een hoofdrubriek verplaatsen.

Ter verduidelijking: het is alleen mogelijk een complete rubriek te verplaatsen of een sub-rubriek binnen een hoofdrubriek te verplaatsen. Je kunt hier dus niet een bestaande rubriek aan een andere rubriek toevoegen of een sub-rubriek aan een andere hoofdrubriek toevoegen. Wil je dit toch doen dan dien je te kiezen voor het toevoegen van bestaande rubrieken. Hoe dit in zijn werk gaat leggen we je uit bij de volgende stap: Bewerk rubriek > Hoofdrubrieken.

Productrubrieken toevoegen aan je affiliate website
Rubrieken beheren

Rubrieken bewerken

Als je bestaande rubrieken wilt bewerken dan klik je op het potlootje (rubriek wijzigen) achter de rubriek die je wilt bewerken. In dit veld vind je verschillende opties die wij hier één voor één uitleggen.

Hoofdrubriek

Wil je een complete bestaande rubriek aan een andere bestaande rubriek toevoegen of een sub-rubriek aan een andere bestaande hoofdrubriek toevoegen dan kan dat. Je dient te kiezen waar je de gekozen rubriek wilt onderbrengen.

Rubriek naam

Geef hier de naam op die je aan de rubriek wilt geven. Je kunt in dit veld ook gebruikmaken van vreemde leestekens. Met het wijzigen van de naam van de rubriek blijft de koppeling die je gemaakt hebt met de mapping intact.

Rubriek type

Hier heb je een keuze uit twee soorten rubrieken: de reguliere rubriek en de tag rubriek. Deze hebben totaal verschillende functies binnen het platform van Stellia CMS:

Reguliere rubriek: Dit is de standaard waarde. Elke rubriek die in Stellia CMS wordt aangemaakt is een reguliere rubriek. In een reguliere rubriek kan je ook producten mappen.

Tag rubriek: een tag rubriek is weer zo’n voorbeeld van een unieke functie van Stellia CMS. Hiermee kan je een rubriek toevoegen aan je menubalk waarin producten worden weergegeven door middel van ingevoerde rubriek-tags. Verwar deze functie niet met product-tags die je kan toevoegen bij Vindbaarheid > Product-tags. Dat is heel wat anders en heeft niets met tag-rubrieken te maken.

Waarom zou je tag-rubrieken willen gebruiken? Soms zijn feeds erg slecht qua structuur en deze onvolkomenheid kan je in veel gevallen oplossen met een tag-rubriek. Bijvoorbeeld een product-feed waarin door de adverteerder alle soorten bankstellen in één hoofdrubriek zijn geplaatst in plaats van netjes te zijn gerangschikt in verschillende sub-rubrieken. Of je hebt een rubriek met allemaal laptops. Dit is heel onoverzichtelijk voor je bezoekers. Door verschillende tag-rubrieken aan te maken kun je bijvoorbeeld bepaalde merken laten terugkomen waardoor je producten veel overzichtelijker worden weergegeven.

Uitleg aanmaken tag-rubriek: maak eerst van een reguliere rubriek een tag-rubriek. Vul daarna hier de term(en) in die als rubriek-tag wordt gebruikt binnen de een product-feed. Bijvoorbeeld: hoekbank of bankstel. Zorg er wel voor dat je alleen enkelvoudige rubriek-tags of merken gebruikt. Meervoudige rubriek-tags zullen minder of in veel gevallen zelfs geen resultaten opleveren. Rubriek-tags zoals tafels, plafondlampen en kussens worden immers in productomschrijvingen niet of nauwelijks gebruikt. Stellia CMS zoekt vervolgens naar passende producten binnen de feed.

Let op: je kunt beter steeds één woord of merk gebruiken per ingevoerde rubriek-tag. Rubriek-tags zoals ronde tafel of rode stoel zullen minder goed worden opgepakt. Gebruik daarom dus altijd steeds één woord of één merk per rubriek-tag. Meerdere rubriek-tags kunnen worden gescheiden door middel van een komma.

Positie introtekst

Heb je teksten gemaakt of laten maken voor bepaalde rubrieken? Dan kan hier heel makkelijk kiezen of je deze tekst onder of boven de producten wilt tonen. Wij raden grote lappen tekst altijd onderaan de producten te plaatsten zodat je producten wel altijd meteen in beeld komen in plaats van de tekst. Kleinere teksten zoals intro teksten kun je gewoon boven de producten plaatsen.

Introtekst

Hier plaats je de introtekst die hebt gemaakt of hebt laten maken door een tekstschrijver. Wij adviseren voor introductie teksten maximaal 150 woorden te gebruiken en voor SEO teksten minimaal 700 tot 1500 woorden. Houd er wel rekening mee als je de rubriek verwijdert, je de tekst ook verwijdert. Om deze reden kiezen de meeste gebruikers er voor om alleen teksten te plaatsten op de homepagina, blog pagina’s of op tekstpagina’s binnen de footer.

SEO Titel, SEO description en SEO Keywords

Standaard begint de SEO titel van een rubriek met de naam van de rubriek gevolgd door de tekst SEO titel die je hebt ingevoerd bij: vindbaarheid > SEO titel. Het is daarom verstandig deze titel altijd in te vullen. Meld je website pas daarna aan door bijvoorbeeld “Google Ping” te gebruiken. Meer uitleg over de SEO titel, description en keywords vind je bij vindbaarheid > SEO Instellingen.

Toon rubriek in menu

Deze optie is ingebouwd in verband met de tag-rubrieken zoals hiervoor besproken. Indien het een reguliere rubriek betreft, dan raden wij aan toon rubriek op "Alleen tonen wanneer deze rubriek producten bevat" te zetten. Dit voorkomt dat er rubrieken worden getoond zonder producten. Dit is tevens ook de standaard waarden die door het platform van Stellia CMS wordt meegegeven.

Optie WEL tonen in menu:
Indien je voor deze optie kiest krijg je vervolgens weer twee mogelijkheden, namelijk:

Alleen tonen wanneer deze rubriek producten bevat: Deze mogelijkheid is de standaard waarde voor een reguliere rubriek maar niet voor de tag-rubrieken.

Altijd tonen: Kies je voor deze mogelijkheid dan wordt de rubriek ook getoond als er geen producten in zijn gemapt. Dit is meestal onwenselijk bij een reguliere rubriek, maar in een tag-hoofdrubriek waarin ook sub-tag-rubrieken zitten zorgt deze mogelijkheid ervoor dat sub-tag-rubrieken ook worden getoond. De hoofdrubriek bevat namelijk geen producten en in de sub-tag-rubrieken zitten ook geen producten, die worden namelijk alleen aangeroepen uit andere reguliere rubrieken door middel van rubriek-tags. Stellia CMS ziet dus niet automatisch dat je deze rubriek wilt tonen.

Kortom: Heb je sub-tag-rubrieken aangemaakt, zorg er dan altijd voor dat de tag-hoofdrubriek op “altijd tonen” staat.

Optie NIET tonen in menu:
Kies je voor “Nee” dan zou je hier alle producten uit een product-feed in kunnen mappen en deze vervolgens met tag-rubrieken laten weergeven. De rubriek waarin alle producten zitten wordt dan niet getoond in het menu van je affiliate webshop, maar alle tag-rubrieken worden wel getoond. De optie “Nee niet tonen” is er dus puur alleen ingebouwd om makkelijker met tag-rubrieken te kunnen werken.

Rubrieken affiliate marketing
Rubrieken beheren

Nieuwe rubrieken toevoegen

Hierboven lieten wij je zien hoe je bestaande rubrieken kan verplaatsen of kan toevoegen binnen je bestaande menu structuur. Het is ook mogelijk om zelf nieuwe rubrieken toe te voegen.

We gaan terug naar het hoofdvenster van “Rubrieken beheren”. Klik vervolgens op “Rubrieken toevoegen” en je ziet het bovenstaande venster verschijnen. Elke nieuwe regel is een nieuwe rubriek. Houd rekening met de structuur van de rubrieken. Hoofdrubrieken bevatten geen streepjes. Een sub-rubriek heeft één streepje, een sub-sub-rubriek heeft twee streepjes enzovoort.

Zo voeg je rubrieken toe op je affiliate webshop
Rubrieken beheren

Sorteer op alfabetische volgorde

Uren bezig om je rubrieken netjes op volgorde te brengen? Ook hier heeft Stellia CMS een oplossing voor bedacht! Met deze functie staat alles binnen 5 seconden netjes op alfabetische volgorde. Gebruik je deze functie dan worden alle rubrieken en onderliggende sub-rubrieken op alfabetische volgorde gesorteerd. Maar let op: Deze actie is alleen met handmatig sorteren ongedaan te maken.

Zo voeg je rubrieken toe op je affiliate webshop
Rubrieken beheren

Rubrieken opslaan in tekst bestand

Wellicht vraag je je af wat het nut is van deze mogelijkheid binnen Stellia CMS. Hieronder geven we je drie redenen.

Back-up voor noodgeval
Je wilt een back-up van je rubrieken bewaren. Handig als je later spijt krijgt van je gerommel in de rubrieken structuur.

Kopiëren en gebruiken in een andere webshop:
Je wilt de structuur van je rubrieken op een andere site gebruiken. Wij raden je overigens met klem af om in affiliate webshops precies dezelfde rubrieken structuur te gebruiken. Zoekmachines zijn hier niet van gediend want je kunt hiermee de indruk wekken dat er een complete duplicaat website is aangemaakt.

Tijdsbesparing door te werken met streepjes:
Je verwacht dat je veel moet gaan slepen met rubrieken om het netjes in orde te krijgen. In dat geval kan je beter gaan werken met streepjes zoals uitgelegd bij “Nieuwe rubrieken toevoegen” om tijd te besparen. Je maakt je rubrieken nu door middel van streepjes aan in het tekst bestand. Verwijder vervolgens alle rubrieken die je er eerder al in had staan en upload de nieuwe rubrieken structuur door deze in één keer toe te voegen bij: Rubrieken toevoegen te vinden in het hoofd venster van rubrieken.

Versneld een sub-rubriek als hoofdrubriek toewijzen:
Merk je dat je tijdens het handmatig toevoegen van rubrieken en tijdens het mappen van een product-feed dat je een bestaande hoofdrubriek niet nodig hebt? Haal dan de benaming van de hoofdrubriek op het moment dat je nieuwe rubrieken aanmaakt weg. Stellia herkent wat je van plan bent.

De sub-rubriek met één streepje wordt nu automatisch een hoofdrubriek. En dit gaat door over de gehele structuur. De sub-sub-rubrieken met twee streepjes krijgen nu automatisch één streepje en worden dus een sub-rubriek. Doe dit nooit door in het hoofdvenster van rubrieken beheren de hoofdrubriek te verwijderen. In dat geval zullen ook alle sub-rubrieken worden verwijderd. Deze optie werkt namelijk alleen als je voor het eerst rubrieken aanmaakt, tijdens het toevoegen van een product-feed of bij een nieuwe rubriek die je toevoegt bij “rubrieken toevoegen”. Feitelijk dus alleen op het moment dat je ook met de streepjes kan werken.


Achtergrond informatie over beheer rubrieken

Ontdubbelen van rubrieken:
Stellia ontdubbelt rubrieken indien nodig. Heb je bijvoorbeeld twee keer dezelfde hoofdrubriek toegevoegd dan zal Stellia CMS er eentje uit filteren. Heb je dubbele namen gebruikt in twee verschillende hoofdrubrieken dan worden deze er uiteraard niet uit gefilterd. Stellia CMS kijkt namelijk alleen of de hoofdrubriek wel een andere benaming heeft. Het is dan misschien wel een dubbele sub-rubriek, maar ze staan wel in een andere hoofdrubriek. En dat kan ook erg zinvol zijn. Bekijk maar eens het volgende voorbeeld waarin verschillende dubbele sub-rubrieken terugkomen. Daar blijft Stellia dus netjes vanaf.

Merk Acer
-Laptops
- - Intel Core i5
- - Intel Core i7
-Accu’s
-Adapters
Merk Dell
-Laptops
- - Intel Core i5
- - Intel Core i7
-Accu’s
-Adapters

Ook handig op te weten met betrekking tot het ontdubbelen van rubrieken: heb je twee dezelfde hoofdrubrieken met daaronder wel verschillende sub-rubrieken? Dan zal Stellia CMS deze hoofdrubrieken met daarbij de sub-rubrieken gaan samenvoegen. Dat gebeurt trouwens ook als je rubrieken via een product-feed aanmaakt. Kijk dat is pas handig!

Koppelen van producten aan rubrieken:
Stellia CMS staat niet toe dat er producten of vakanties worden gemapt in een rubriek als daarachter ook nog sub- of sub-sub-rubrieken zitten. Mappen van producten of vakanties kan dus alleen in de laatste rubriek. Houd hier rekening mee tijdens het handmatig aanmaken van de rubrieken. Bij het aanmaken van rubrieken (mits de product-feed van goed kwaliteit is) zal dit zichzelf wijzen.

Houd het overzichtelijk:
Zorg ervoor dat je niet teveel hoofdrubrieken toevoegt om zo de overzichtelijkheid van de je website te garanderen. Gewoonlijk wordt gekozen voor maximaal 8 hoofdrubrieken. Teveel hoofdrubrieken zal je website flink vertragen. Daarnaast is het onoverzichtelijk voor de bezoekers van je affiliate webshop.

Herkenning van dubbelen of onnodige spaties:
Stellia CMS herkent dubbele en onnodige spaties. Deze worden bij het aanmaken van de rubrieken automatisch verwijderd.