Staan de rubrieken nog is de juiste en logische volgorde?

In deze handleiding heb je kunnen lezen hoe je kunt zien of er nieuwe rubrieken toegevoegd kunnen worden en hoe je deze nieuwe rubrieken vervolgens toevoegt aan je website. Maar, nu is het ook nog belangrijk dat je goed controleert en bijhoudt of alle rubrieken, productgroepen en producten nog wel op de juiste en logische volgorde staan. Als je dit niet doet, wordt je site lastig te navigeren voor bezoekers en kun je veel sales mislopen. Dit is dus erg belangrijk.

Waarom is het precies zo belangrijk?

Waarom een juiste volgorde van je rubrieken belangrijk is, is simpel: een goed vindbaarheid op je site. Je wil namelijk niet dat de productgroep “iPhones” onder de rubriek “Samsung” staat. Ook een verwarrend menu, met een onlogische volgorde van de rubrieken, kan je conversie flink laten zakken. Daarom is het verstandig je rubrieken goed bij te houden en te controleren of deze nog in een logische volgorde staan.


Staan de rubrieken nog is de juiste en logische volgorde?

Goed beginnen bespaard je later veel tijd

Let goed op wanneer je de rubrieken voor het eerst in gaat stellen, tijdens het importeren van je productfeed. Het is namelijk het makkelijkste om de rubrieken nu meteen goed in te stellen, in plaats van dat je hier later nog flinke veranderingen in moet gaan maken. Niet alleen kost dit meer tijd en werk, maar het kan ook nog de vindbaarheid van je website aantasten.

Nieuwe rubrieken toevoegen aan je website is geen probleem en is zelfs goed voor de vindbaarheid, omdat je website meer content krijgt, meer zoekwoorden en Google ziet dat je actief bezig bent met je website. Dit is allemaal van invloed op de SEO en verbetert de vindbaarheid van je website dus.

Het verwijderen of verplaatsen van rubrieken is niet direct van invloed op de SEO van je website. Waar het wel van invloed op is, is de locatie van je website. Als je je website laat indexeren door Google, bekijkt Google welke pagina’s je hebt en op welke URL’s deze pagina’s dan te vinden zijn. Vervolgens zorgt Google ervoor dat die pagina’s gevonden kunnen worden op internet.

Als je geïndexeerde rubrieken gaat verwijderen, en daarmee de pagina’s die bij de rubriek horen, verdwijnt zo’n pagina niet uit de database van Google. De pagina kan nog steeds gevonden worden via Google. Wanneer een bezoeker nu echter op je pagina klikt, krijgt de bezoeker een 404 error. Dit houdt in dat Google je pagina niet meer kan vinden, omdat je hem veranderd of verwijderd hebt, en deze dus ook niet aan een bezoeker kan laten zien. Een website met heel veel 404 errors doet het natuurlijk niet goed in de SEO-ranking en kan wantrouwen wekken bij bezoekers. Dit is natuurlijk slecht voor je sales.

Zo pas je een rubriek aan

Om een rubriek aan te passen, ga je eerst naar “promotiemateriaal” en vervolgens naar “product-feeds”. Hier zie je een overzicht van alle productfeeds die je op je website hebt toegevoegd. Ga naar de productfeed waarvan je de rubrieken aan wil passen en klik op het icoontje met drie streepjes waar “beheer mapping” bij staat. Je komt nu terecht in het scherm waar je eerder alle producten en rubrieken hebt gemapt. Hier kun je bekijken welke rubrieken er zijn en welke producten onder die rubrieken vallen.

Wil je iets aanpassen? Dan sleep je de waarden die bij de rubriek staan uit de velden en plaats je deze waarden in de rubriek waar je wil dat de producten wel staan. Zo verplaats je producten binnen de rubrieken op je website. Deze manier geeft geen 404 errors, dus dit kun je doen zoveel je wil. Let op: het kan een terugkerende klant natuurlijk wel verwarren als je producten opeens onder een andere rubriek staan, wat je weer sales kan kosten.

Je kunt dit ook doen voor de subcategorieën, door in het uitvouwmenu boven de mapping te klikken en vervolgens op “subcategorys” te klikken. Je krijgt nu een ander scherm te zien waar je de subcategorieën kunt mappen.

Wil je een nieuwe rubriek aanmaken voor een nieuw product? Klik dan op “nieuwe rubriek toevoegen”. Je kunt nu kiezen waar je de rubriek wil hebben op je website en de rubriek een naam geven. Op deze manier kun je nieuwe rubrieken, met nieuwe producten, toevoegen.

Een rubriek verwijder je door deze rubriek simpelweg niet te mappen. Sleep de waarde weg uit het veld. Als je de mapping nu opslaat, verdwijnt de rubriek uit het menu.