Moet je nieuwe rubrieken toevoegen?

Een affiliate website heeft een productfeed die is aangemeld bij een adverteerder. Je krijgt via de adverteerder de productfeed, en op de productfeed staan de producten die je uiteindelijk gaat verkopen. Zo’n productfeed importeer je vanaf het affiliate netwerk waarbij je aangemeld bent en voeg je toe aan je website, om producten op je website te krijgen.

Maar, als je eenmaal de productfeed op je website hebt staan, betekent dat niet dat je er niks meer aan hoeft te doen. Een adverteerder voegt namelijk continue nieuwe rubrieken toe aan zijn of haar aanbod, om de sales te optimaliseren. Dit is iets wat je als affiliate publisher goed bij moet houden, omdat ook jij zo meer sales kunt krijgen. En, je wil natuurlijk geen verouderde rubrieken op je website hebben staan.


Moet je nieuwe rubrieken toevoegen?

Nieuwe rubrieken toevoegen kan op 3 manieren

Als de adverteerder een update heeft gedaan van de productfeed, zie je dit in je winkeloverzicht van Stellia. Je gaat naar je winkeloverzicht door op je accountnaam te klikken en vervolgens op “toon winkeloverzicht”. Als er een update is gedaan, zie je dit hier door een icoontje met een uitroepteken voor je website. Dat betekent dus dat er nieuwe rubrieken of producten beschikbaar zijn voor je website.

Als je weet dat er een update is en je wil de nieuwe rubrieken toevoegen aan je website, zijn er een aantal verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Hieronder gaan we voor alle drie de manieren uitleggen hoe het werkt.

1. bij het toevoegen van je productfeed
Het eerste moment waar je producten en rubrieken toe kunt voegen aan je website, is meteen bij het importeren van je productfeed. Je krijgt nu de mogelijkheid om rubrieken te maken en deze te mappen. Hier voeg je alle producten en rubrieken toe die een adverteerder beschikbaar heeft.

Wanneer je adverteerder nieuwe rubrieken heeft toegevoegd is dit echter niet handig. Je kunt namelijk maar één keer voor de eerste keer je rubrieken instellen. Als je dan nog iets nieuws toe wil voegen, gebruik je een van de twee volgende manieren.

2. Via “Rubrieken”
De eerste manier die we hier gaan bespreken is het toevoegen van rubrieken via de daarvoor bedoelde knop. In het menu vind je “promotiemateriaal”. Als je hierop klikt zie je een kop die “rubrieken” heet. Hier kun je heen gaan om makkelijk nieuwe (sub)rubrieken toe te voegen aan je website.

Als je klikt op rubrieken, kom je in een overzicht van alle rubrieken op je website. Hier zie je in de balk aan de bovenkant “rubrieken toevoegen”. Om een rubriek toe te voegen kun je hierop klikken. Vul dan de naam in van de rubriek die je wil toevoegen en sla deze op.

In dit scherm kun je ook subrubrieken toevoegen. Dit zijn rubrieken die onder je hoofdrubrieken vallen. Om dit te doen zoek je de rubriek op waar je een subrubriek aan toe wil voegen en klik je achter deze rubriek op “subrubriek” toevoegen. Nu volg je dezelfde stappen als bij de hoofdrubriek. Als je een rubriek hebt toegevoegd, moet je de producten wel nog mappen. Dat brengt ons meteen naar de volgende manier van nieuwe rubrieken toevoegen.

3. Bij je productfeeds
De laatste manier om een nieuwe rubriek toe te voegen, is door dit via je productfeeds te doen. Hiervoor ga je naar “promotiemateriaal” en vervolgens naar “product-feeds”. Je krijgt nu een overzicht van alle productfeeds. In dit overzicht zie je per feed aan de rechterkant een aantal knoppen. Klik op de knop met het potloodje om naar de mapping van je feed te gaan, waar je een nieuwe rubriek toe kan voegen.

Als je bij de mapping bent, zie je aan de rechterkant alle waarden staan die je kunt mappen. Om een nieuwe rubriek toe te voegen, klik je aan de rechterkant op “nieuwe rubriek aanmaken”. Nu kun je de rubriek opnieuw een naam geven en kiezen of het een hoofdrubriek of subrubriek wordt. Doorloop deze stappen en klik op “opslaan” om je nieuwe rubriek toe te voegen.

Nu zal je deze rubriek zijn aan de linkerkant en kun je de producten die in deze feed horen mappen. Dit doe je door de nieuwe waarden, die zijn toegevoegd door je adverteerder, te slepen naar de rubriek die je net hebt gemaakt. Klik vervolgens gewoon op “opslaan” om je nieuwe rubriek op te slaan.

Nu kom je terug in het overzicht van al je productfeeds. Zet de productfeed die je net hebt aangepast in de importwachtrij, door op het ronde pijltje te klikken. Je nieuwe rubrieken worden nu toegevoegd aan de website!

Let op: voeg niet zomaar alle nieuwe producten die een adverteerder toevoegt, toe aan je website. Bekijk altijd goed of de producten passen bij je website en in welke rubriek ze dan passen. Je hoeft namelijk ook niet altijd een nieuwe rubriek aan te maken voor nieuwe producten.