Linkbulding toepassen

Om je website zo goed mogelijk te onderhouden en optimaliseren voor de zoekmachines, kan het verstandig zijn om linkbuilding te gebruiken. Linkbuilding zorgt er namelijk voor dat er linkjes naar een bepaalde pagina van je website gaan, waardoor meer mensen naar je website komen. Maar ook Google vindt het belangrijk om te zien dat er een goed linkprofiel is opgebouwd door een website, omdat zij dit als teken beschouwen dat deze website relevant is en mensen graag op de website komen. Maar, wat is linkbuilding? En hoe pak je dat aan?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is, heel simpel gezegd, het plaatsen van links van jouw website op een andere (of je eigen) website. Dit klinkt verwarrend, maar is eigenlijk eenvoudig. Om goed te begrijpen wat linkbuilding precies is, moet je eerst het verschil weten tussen externe en interne linkbuilding.


Linkbulding toepassen

Interne linkbuilding

Interne linkbuilding houdt in dat je op je eigen website links plaatst naar andere pagina’s van je eigen website. Dit doe je bijvoorbeeld in de blogs die je op je website plaatst, waar je iets vertelt over een onderwerp wat gerelateerd is aan een ander onderwerp op je website. je kunt mensen dan doorverwijzen naar die andere pagina.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je overal op je website maar met linkjes gaat strooien, om zo zoveel mogelijk interne links op je website te hebben. Google vindt het namelijk ook belangrijk dat de content waar je naartoe linkt relevant is voor een bezoeker, die je blog aan het lezen is. Is dit niet het geval, dan zal je SEO-ranking alsnog niet verbeteren en misschien zelfs achteruitgaan.

Het opbouwen van een linkprofiel met links die uitgaan naar relevante content, die iets toevoegen aan de ervaring van je bezoeker, levert je een organisch linkprofiel op. Een organisch linkprofiel is het beste voor de SEO, dus het is het beste als je de linkbuilding op deze manier aanpakt.

Externe linkbuilding

Externe linkbuilding lijkt heel erg op interne linkbuilding, met één groot verschil: je links worden niet op je eigen website geplaatst, maar op die van iemand anders. Deze manier van linkbuilding is het beste voor de SEO van je website. Je kunt links plaatsen op blogs via een gastblog, linkjes ruilen of betalen voor een link.

Om linkjes te ruilen kun je andere website eigenaren benaderen, en ze gewoon vragen of ze een linkje willen ruilen. Dat betekent dat jij een linkje op zijn of haar website mag plaatsen, en diegene ook een linkje op jouw website mag plaatsen.

Een gastblog houdt in, dat je een blog schrijft die vervolgens op de website van iemand anders wordt geplaatst. Om dit te doen moet je opnieuw andere website eigenaren benaderen en vragen of ze je blog willen plaatsen. Dit doen ze natuurlijk alleen maar als je een interessante, waardevolle blog hebt geschreven die past op de website van een ander. Doe dit dus altijd als je een gastblog wil plaatsen.

Zo komt je aan goede externe backlinkjes

De manier die het beste is voor een organisch linkprofiel, is de volgende manier. Het plaatsen van unieke, waardevolle content op je eigen website. Als je vaak interessante content plaatst, met goede afbeeldingen, is de kans groot dat de eigenaren van andere websites je content zien en hier vanzelf naar zullen linken.

De laatste manier is het beste voor een organisch linkprofiel, maar het maakt eigenlijk niet uit welke manier je gebruikt, zolang je maar geen massa’s aan linkjes gaat plaatsen. Dit zorgt er namelijk voor dat Google denkt dat je services betaalt om linkjes te laten plaatsen. Zorg ervoor dat je je linkprofiel rustig opbouwt en links hebt naar interessante, unieke content. Zo bouw je een goed linkprofiel op, die je SEO snel kan verbeteren.