Heeft je shop passende kleuren en vormgeving bij huidige producten?

Iemand die op internet op zoek is naar een bepaald product, is over het algemeen erg lui. Dat is ook logisch. Door het enorme aanbod op internet van verschillende sites, waarop je dezelfde producten kunt kopen, zoals de concurrentie tussen mediamarkt, coolblue en nog veel meer van dat soort sites die elektronica verkopen, heeft de klant genoeg opties om uit te kiezen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen met je producten op moet vallen, maar ook met je website.

Een van de belangrijkste zaken bij het maken van een affiliate webshop is daarom ook de vormgeving van je website. De juiste vormgeving kweekt vertrouwen bij een bezoeker, maakt de website aantrekkelijk, zorgt dat mensen er langer op blijven en verhogen je conversie. Daarom is het goed om bij te houden of de vormgeving van je website past bij de producten die je gaat verkopen.

Een website die producten verkoopt uit een duurdere branche, gericht op een doelgroep uit de hoge middenklasse, kan bijvoorbeeld het beste een chiquere uitstraling hebben, net als dat een webshop die tweedehands producten verkoopt eerder een minder chique uitstraling heeft.

De uitstraling van je website wordt onder andere bepaald door de kleuren die je gebruikt. Let dus goed op welke kleuren je kiest om te gebruiken op je website. Wij raden aan om altijd een mooie pastelkleur te gebruiken voor je website. Dit zijn namelijk zachte kleuren, die een bezoeker uitnodigen om op je website te blijven.

Een website die gevuld is met een hele hoop verschillende, bonte neon kleuren zal een bezoeker heel snel afschrikken. Een bezoeker zal je website niet mooi vinden en gewoon naar de website van een van de concurrenten gaan. Hij of zij heeft immers meer dan genoeg keus.


Heeft je shop passende kleuren en vormgeving bij huidige producten?

Hoe controleer je of de vormgeving nog bij je producten past?

Je kunt kijken of de kleuren nog bij je producten passen, door jouw website te vergelijken met andere websites in dezelfde branche, die producten verkopen in dezelfde prijsklasse. Heb je een webshop die tweedehands producten verkoopt? Vergelijk je website dan met een webshop van een concurrent die dit ook doet. Wat voor kleuren gebruiken zijn, hoe ziet de website eruit? Etc.

Je moet zo’n website natuurlijk niet precies kopiëren, maar je kunt wel de stijl van je website aanpassen aan de stijl van de concurrenten.

Om de kleuren en de stijl van je website aan te passen, ga je in je Stellia account naar “winkelopmaak” en vervolgens naar “thema lay-out”. In dit scherm kun je de kleuren aanpassen, maar ook een icoon kiezen voor je website. Dit is ook het scherm waarin je je homepagina in kunt stellen.

Onder het keuzemenu van je thema, staat de hoofdkleur van je thema. Dit is de kleur die het meest zal voorkomen op je website. Zoals eerder gezegd, raden we aan om hier een mooie, lichte pastelkleur voor te gebruiken. Dit nodigt een bezoeker uit om langer te blijven. Verder kun je kiezen wat de achtergrondkleur van de menubalk en de footer wordt, de tekstkleur van de menubalk en de footer, de algemene tekstkleur en de achtergrondkleur. Zorg ervoor dat deze kleuren allemaal bij elkaar passen en dat er geen vreemde combinaties worden gemaakt. Ga hiervoor uit van je gevoel en kijk hoe de verschillende kleuren bij elkaar passen. Let ook opnieuw op dat je ook voor deze kleuren een lichte pasteltint kiest.

Verder moet de tekst natuurlijk goed zichtbaar zijn. Voor de tekstkleuren kun je het beste een witte of een zwarte kleur kiezen.

Blijf opletten dat je kleuren passen bij je website, ook als je nieuwe producten toevoegt. Zo hou je je website netjes en nodig je bezoekers uit om er op te blijven.