Bevatten mijn affiliate webshops nog steeds producten?

Het is belangrijk voor je webshop, om regelmatig te controleren of er nog producten te vinden zijn op je website. Is dit namelijk niet het geval, dan kun je natuurlijk ook geen sales maken. Je klanten hebben dan immers geen producten die ze kunnen bestellen.

Je controleert of er nog producten op je website staan, door in te loggen op je account bij Stellia en vervolgens naar “toon winkeloverzicht” te gaan onder het kopje waar je naam boven staat. Je ziet nu een aantal kolommen met een vinkje of een kruisje. In de kolom “producten” zie je of er nog producten op je website staan. Zie je hier een vinkje? Dan staan de producten die je hebt toegevoegd nog gewoon op je website. Staat hier een kruisje? Dan zijn je producten niet meer te zien op je website. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Hieronder leggen we uit wat de oorzaken zijn en hoe je dit op kunt lossen.


Bevatten mijn affiliate webshops nog steeds producten?

De drie oorzaken waarom je webshop geen producten meer bevat

1. de adverteerder is gestopt
Wanneer je aangemeld bent bij een adverteerder, kun je de productfeeds gebruiken van die adverteerder. De adverteerder heeft dus eigenlijk een campagne waar je aan mee kunt doen als publisher. Eén van de redenen dat je website geen producten meer heeft, is dat de adverteerder gewoon gestopt is met de campagne. Misschien omdat ze het niet waardevol genoeg vonden, misschien om een andere reden. Dit kan gebeuren en hier zul je je als publisher op aan moeten passen.

Wij raden daarom altijd aan om op één website meerdere adverteerders te gebruiken. Zo is het geen hele grote klap voor je inkomsten als een van de adverteerders opeens stopt met de campagne en kun je gewoon door met de andere adverteerders die je nog hebt.

2. je bent niet meer aangemeld bij een adverteerder
Nog een oorzaak voor het verdwijnen van je producten, kan zijn dat je niet meer aangemeld bent bij een adverteerder. Om een productfeed op te halen, moet je je aanmelden voor een campagne en het kan gebeuren dat die aanmelding verloopt of niet meer geldig is. Gelukkig is dit probleem eenvoudig op te lossen, door je gewoon opnieuw aan te melden voor de campagne van je adverteerder.

Om erachter te komen of je bent afgemeld, of dat de adverteerder gewoon gestopt is, kun je het beste naar het affiliate netwerk gaan waarbij je je aangemeld had voor de campagne van de adverteerder. In dit netwerk kun je zien bij welke campagnes je aangemeld bent en je aanmelden voor nieuwe campagnes. Zie je de adverteerder niet meer bij je campagnes staan? Zoek dan op de website of de campagne van je adverteerder er nog wel is.

3. feed is aangepast door de adverteerder
Om de productfeed van een adverteerder te gebruiken, heb je de URL van de productfeed nodig. Deze haal je op bij het affiliate netwerk. Het kan echter gebeuren dat de adverteerder gebruik wil gaan maken van een nieuwe, of een aangepaste, feed, nadat jij de productfeed URL al opgehaald hebt en geïmporteerd hebt op je website. Dat zorgt ervoor dat de oude feed niet meer werkt en je dus ook geen producten meer op je website hebt.

Dit zie je door opnieuw naar het netwerk te gaan waarop je je aangemeld hebt bij de adverteerder en te kijken of de URL die daar wordt weergegeven nog dezelfde is als degene die jij gebruikt. Is dit niet zo? Dan moet je de feed URL opnieuw ophalen en importeren naar je website, om gebruik te kunnen maken van de nieuwe feed van de adverteerder.

Kortom, het is erg belangrijk dat je in de gaten houdt of je websites nog wel producten hebben die weergegeven worden. Het kan namelijk af en toe gebeuren dat de producten van je website niet meer te zien zijn, en zonder producten maak je geen sales en verdien je dus ook geen geld. Hier zijn 3 oorzaken voor: de adverteerder is gestopt, je bent niet meer aangemeld voor de campagne of de feed is aangepast door de adverteerder. Helaas is voor de eerste oorzaak geen oplossing, je kunt alleen zorgen dat je er op voorbereid bent. De laatste twee van deze oorzaken zijn eenvoudig op te lossen.