Software affiliate marketing groeit snel
18 apr 2020

Software markt van affiliate marketing groeit snel

Auteur: Sonja Schwedersky

Als gevolg van de enorme groei van de affiliate marketing wordt er ook steeds meer geïnvesteerd in software voor affiliate marketing. De steeds grotere groep publishers en adverteerders zorgt samen voor een grote toename aan omzet. Om alles goed te kunnen volgen is specialistische software nodig. Steeds betere software. Het is anders onmogelijk om bij te houden welke affiliate verantwoordelijk is voor welke verkoop. Er zijn verschillende systemen waarmee de klantreis in kaart wordt gebracht. Dit kan onder meer via de systemen van de affiliate netwerken zoals Tradetracker en Daisycon. Zij hebben de beschikking over moderne software waarmee de uitvoering simpel is, goed meetbaar en met een uitstekende dienstverlening.

Softwareontwikkeling wereldwijd

Overal ter wereld wordt gewerkt aan het verbeteren van software voor affiliate marketing. Niet alleen in Europa en Amerika maar ook in China, Japan en Zuidoost-Azië. De grote groei van affiliate marketing software wordt vooral toegeschreven aan de vraag naar deze producten zoals Cloud Based en Web Based. Om de softwaremarkt diepgaand weer te geven wordt gebruik gemaakt van 19 onderdelen. Een onderzoeksrapport met de titel ‘Global Affiliate Marketing Programs Software Marktomvang, status en voorspelling 2019-2025’ biedt meer dan 100 diepgaande tabellen, diagrammen en grafieken die je helpen bij het nemen van een beslissing als je affiliate software wilt aanschaffen.

Steeds meer partnerprogramma’s

Tot op heden maken voornamelijk de affiliate netwerken gebruik van affiliate software. De software is duur in aanschaf en vraagt om specialistische kennis voor het gebruik er van. Voor veel bedrijven is de aanschaf van een eigen affiliate softwareprogramma dan ook te duur. Hierdoor zien we nog betrekkelijk weinig zogenaamde partnerprogramma’s. Alleen de grotere ketens hebben een eigen affiliate programma in huis. We zien hier echter een interessante verschuiving. Ook steeds meer kleinere bedrijven kiezen voor een partnerprogramma. Hiervoor zijn verschillende oorzaken.

Oorzaken toename partnerprogramma’s

De redenen waarom ook steeds meer kleinere bedrijven kiezen voor eigen affiliate marketing software zijn divers. Allereerst is van belang dat affiliate marketing steeds belangrijker wordt. Het aantal verkopen via internet neemt voortdurend toe, wereldwijd. We kopen ook steeds meer via onze GSM en tablet. Er moet dus slim worden ingespeeld op deze veranderende markt. Door publishers in te zetten, kunnen adverteerders op een vrij eenvoudige manier een grotere doelgroep bereiken. Hoe meer publishers, hoe meer verkopen en dus winst. Dit betekent dat ook de kleinere bedrijven meer geld hebben om software aan te schaffen.

Een andere oorzaak is dat de affiliate marketing software duur is, maar ook goedkoper wordt. De ontwikkelingen in de software markt betekenen dat er nog steeds heel dure softwareprogramma’s zijn, maar ook goedkopere versies op de markt komen. De software komt daarmee binnen het bereik van meer afnemers.

De kosten van een affiliate marketing softwareprogramma zitten niet alleen in de aanschaf. Er is personeel nodig om de software in te zetten, te gebruiken en alles wat er verder bij komt kijken zoals updates en onderhoud. Hiervoor is duur personeel nodig. Ook nemen bedrijven met een eigen partnerprogramma de uitbetalingen aan de publishers voor hun rekening en moeten er een helpdesk zijn. Kortom, veel werk dat anders door een affiliate netwerk wordt uitgevoerd.

De netwerken doen dat echter niet voor niets. Adverteerders betalen voor de diensten van het netwerk en het is dus in veel gevallen een simpele rekensom: zelf doen of uitbesteden. Andere factoren die meespelen bij de keus tussen een netwerk en een partnerprogramma zijn onder meer het in eigen hand houden van de affiliate marketing en het rechtstreeks contact met de publisher. Bedrijven met een partnerprogramma hebben korte lijnen met hun publishers en kunnen meer invloed uitoefenen.

Affiliate marketing software kiezen

De markt is groot en uitgebreid, er is veel te koop. Kiezen van het meest geschikte affiliate softwareprogramma kan daarom lastig zijn. Er zijn tal van sites die je kunnen helpen bij het maken van je keuze. Op de website van Capterra bijvoorbeeld is een top 10 samengesteld waarbij je direct de voordelen en nadelen van de softwareprogramma’s kunt zien. Met een simpele klik ben je op de website van de betreffende aanbieder van de software.

Software voor publishers

Niet alleen voor de netwerken en adverteerders wordt affiliate marketing software ontwikkeld. Stellia heeft een heel eigen platform ontwikkeld voor publishers. Dit neemt hen heel veel werk uit handen en maakt dat affiliate binnen handbereik komt van iedereen. Er is geen specialistische kennis nodig om aan de slag te gaan. Het werkt uiterst eenvoudig.

Je huurt bij Stellia kant en klare affiliate websites die wel nog heel goed zijn aan te passen aan je eigen smaak en voorkeuren. Er zijn allerlei templates beschikbaar, speciaal voor de verschillende varianten van affiliate marketing. Denk een templates speciaal voor reis affiliate sites, voor shops of blogwebsites.

Het grote voordeel is dat je niet zelf aan de slag hoeft om een website te maken en ook geen bergen geld hoeft uit te geven om er een te laten maken. Daarbij komt dat je simpel meer websites kunt huren. Er zijn verschillende pakketten met bijvoorbeeld 50 of 100 sites. Daarnaast ben je zeker van een goed werkende website waarop je eenvoudig productfeeds kunt plaatsen, updates krijgt en bijvoorbeeld je privacyreglement op orde hebt.