Opwaartse trend dropshipping; pas op!
07 sep 2019

Opwaartse trend dropshipping; pas op!

Auteur: Sonja Schwedersky

Tussen 2004 en nu, dus in een jaar of 15, is dropshipping enorm toegenomen. De belangstelling voor deze manier van handel drijven is met 100% toegenomen. Dat lijkt op het eerste oog op een successtory maar is dat ook zo? Waar komt die belangstelling vandaan, is het echt zo leuk en verdien je er echt zoveel mee? Dropshipping is heel laagdrempelig en veel jonge mensen beginnen er mee. Ze zien aantrekkelijke advertenties op social media en er wordt hen van alles beloofd. Het lijkt heel eenvoudig om zo snel geld te verdienen. Weten ze wel waar ze eigenlijk aan beginnen? We bekijken in dit artikel de markt die “dropshipping” heet.

Wat is het eigenlijk dropshipping?

Het is een Engelse term, dropshipping, en die is eigenlijk niet goed te vertalen naar het Nederlands. We lezen er shipping in, verschepen en droppen, ergens neerplanten. En zoiets is het eigenlijk ook. Spullen die worden verscheept en naar nieuwe eigenaren gaan. Verscheept, omdat er vaak leveranciers bij zijn die ver weg zitten. China en India bijvoorbeeld.

Als je start met dropshipping dan ga je producten verkopen van leveranciers. Je vult je eigen website met artikelen van een adverteerder en vervolgens ga je die verkopen. Je verkoopt dus zelf die spullen. Je sluit een overeenkomst af met de koper en bent verantwoordelijk voor die aankoop/verkoop. Je bent een handelaar geworden op het internet. Dit is ook meteen het grote verschil met affiliate marketing. Hier komt namelijk helemaal geen handel bij kijken, je bent alleen aan het promoten, verder niks.

Je bepaalt bij dropshipping zelf de prijs

Je hebt dus een webshop met spullen van een ander. Je mag vervolgens zelf bepalen wat je voor die spullen vraagt. Handig, denk je. Er zijn ontzettend veel leveranciers, Wish en AliExpress bijvoorbeeld, waar je voor bijna niks (en zelfs voor niks!) producten kan bestellen. Als jij die gaat verkopen kan je daar lekker op verdienen.
Stel je begint een webshop in drogisterij producten. Je promoot van alles en vraagt flink wat meer dan je zelf hoeft te betalen voor die spullen. Makkelijk verdiend. Dat is zo, maar je loopt ook tegen heel veel problemen aan. Als je die spullen al verkoopt want jouw klanten zijn ook niet gek. Op het internet is gemakkelijk te vinden dat jouw spullen elders veel goedkoper te krijgen zijn. Maar goed, het lukt je en je verkoopt van alles: nagellak, shampoo, speelgoed en alles wat een grote drogist verder nog verkoopt, condooms bijvoorbeeld. Hoe gaat het dan verder?

Je verkoopt spullen via dropshipping

Je kunt flink winst maken als het je lukt succesvol te zijn met dropshipping. Je verkoopt bijvoorbeeld een shampoo voor 3 euro die bij jouw leverancier maar 1,50 kost. 100% winst. Je geeft de aankoop door aan de leverancier en die stuurt de shampoo op naar jouw klant. Jij betaalt 1,50 aan je leverancier en ontvangt zelf 3 euro van je klant. Het fijne is ook nog dat je van alles kan verkopen, bijna onbeperkt, zonder dat je een voorraad hoeft te hebben. Je leverancier verstuurt alle spullen dus jij hebt daar geen omkijken naar. Als het zo gaat is het prima. Maar helaas gaat het vaak niet zo.

Problemen waar je tegenaan loopt

Dropshipping kent een aantal grote nadelen. En die nadelen zijn vaak de reden dat men er weer mee stopt. We noemden er al eentje: het internet is zó toegankelijk voor iedereen dat mensen al snel door hebben dat jij “duur” bent met je spullen.

Dan de levering en de levertijd. Jij bent dan wel degene die de koop sluit, je leverancier stuurt de spullen op. En daar heb je dan geen zicht op. Zeker bestellingen van leveranciers uit het buitenland kunnen lang duren. Weken tot maanden zelfs. Jouw klanten gaan je dan bellen en mailen waar de spullen blijven. En dat weet je dus niet. En dat terwijl de moderne klant zijn spullen liever vandaag dan morgen heeft en dat tegenwoordig ook zo gewend is.

Als de spullen dan zijn geleverd zit je nog met het risico dat de levering niet goed is. Het bestelde is stuk gegaan onderweg, er wordt het verkeerde product geleverd of de klant vindt het niet leuk en wil het terugsturen. En wat dacht je van de maten van kleding? Maat L in China is hier in Nederland hooguit een kleine maat M. Veel teleurstelling dus bij je klanten.

Een ander nadeel is de kwaliteit. Daar heb jij geen zicht op want je hebt de producten niet gezien of in handen gehad. Als je producten tegen heel lage prijs kunt kopen dan mag je geen hoge kwaliteit verwachten. Weer een reden waarom jouw klanten ontevreden kunnen zijn.

Voor je het weet staat je garage vol

Hier zijn we aanbeland bij het grootste probleem van dropshipping. De klanten die niet tevreden zijn omdat zij het verkeerde product kregen, een kapot product of het gewoon bij nader inzien niet willen hebben. Zij sturen het namelijk terug naar jou. Jij hebt hen die spullen verkocht en bent dus verantwoordelijk. Voor je het weet zit je met een heleboel spullen die je nergens kwijt kan. En wel voor hebt betaald. Kijk maar eens op Marktplaats; daar zie je steeds meer mensen die spullen aanbieden waar wat aan mankeert. Mensen die 50 broeken aanbieden of 20 televisies.

Kariem over zijn ervaring met dropshipping

Ik heb als dropshipper zaken gedaan met een leverancier die werkte op basis van dropshipping. Ik had dus geen eigen voorraad nodig. Deze leverancier leverde rechtstreeks aan de consumenten. Ik bood verschillende soorten producten aan op het internet. Dit ging een aantal weken goed tot ik een zakelijk geschil kreeg met mijn leverancier. Een aantal klanten van mij had producten ontvangen die defect waren. Dit probleem was eenvoudig te verhelpen door de consument en ik heb ze daar .......... ......... ......... ......... .......... ........

Lees het hele artikel van Kariem op dropshipping vs affiliate marketing en ontdek welke voor en nadelen er aan dropshipping kleven. Hieronder gaan wij verder met het artikel "Opwaartse trend dropshipping; pas op!"

De leverancier lacht in zijn vuistje

Al die nadelen die jij kunt tegenkomen heeft de leverancier niet. Die loopt geen risico. De leverancier krijgt van jou een seintje en stuurt de producten op. Hij hoeft voor jouw verkopen geen reclame te maken maar krijgt die reclame helemaal gratis en voor niks omdat jij dat doet. En omdat niet iedereen 100% eerlijk is, loop je zelfs het risico dat je leverancier minder goede producten opstuurt want hij heeft daar verder toch geen last van. Dat risico draag jij als dropshipper. Verkeerd product opgestuurd? Dat komt retour bij jou en niet bij de leverancier.

Tenslotte nog het feit dat je flink moet investeren als je start met dropshipping. Niemand kent jou waarschijnlijk en de consument vindt vertrouwen uiterst belangrijk. Ze kopen niet zomaar bij shops die ze niet kennen. Je zult dus moeten investeren in tijd maar ook in geld om bekend te worden. Teksten schrijven voor blogs, vloggen, adverteren enzovoort. Als affialite moet je dat ook wel, maar daar heb je geen risico’s zoals bij dropshipping. Inmiddels zijn er bijna 50.000 webshops in Nederland dus je zult flink je best moeten doen om je te onderscheiden.

Dropshipping kan best interessant zijn en je kunt er mee verdienen. Het is echter niet zo lucratief en gemakkelijk als sommige adverteerders doen voorkomen. Daarbij loop je risico’s waar je niet op zit te wachten. Dropshipping is nu dan wel enorm populair, het aantal negatieve ervaringen met het fenomeen neemt ook enorm toe. Het is nog een kwestie van tijd voordat de eerste verhalen via bekende kanalen zoals de Consumentenbond, Kassa en Opgelicht op tv verschijnen.