Door het internet zijn de mogelijkheden om je doelgroep voor affiliate marketing te vergroten explosief toegenomen. Internationaal handel drijven is niet meer alleen weggelegd voor grote internationale bedrijven. Ook kleine jongens, en meisjes, kunnen met hun affiliate webshop de grenzen over. Simpelweg je webshop (laten) vertalen naar de taal van het land waar jij je activiteiten wilt ontplooien is echter niet genoeg. Andere landen, andere gebruiken. Een andere cultuur betreden vraagt om een goede voorbereiding. Zelfs als je besluit te beginnen met uitbreiden naar Belgie, zul je je moeten voorbereiden. Ook al spreken ze in een deel van het land dezelfde taal. Fouten zijn snel gemaakt. Zo houdt een Belg helemaal niet van onze “harde” call to actions, die schrikken af. Belgen willen “zachte” call to actions. In plaats van “koop nu” bijvoorbeeld “plaats in mijn winkelmand”. En hoe zit het met onze andere buren? Duitsland?
Affiliate marketing campagne in Duitsland
Voordat je begint met affiliate marketing in Duitsland is het echt nodig om onderzoek te doen. Hoe groot is de markt in Duitsland? Hoe gedragen online shoppende Duitsers zich? Wat verwachten zij en wat willen zij pertinent niet?
Om te beginnen heb je in Duitsland natuurlijk te maken met een andere taal. Je webshop door Google Translate halen is echt onvoldoende. Duitsers stellen goed taalgebruik op prijs. Je zult dus in veel gevallen een professioneel vertaler moeten inschakelen. In Nederland wordt vaak de jij-vorm gebruikt om bezoekers op de site aan te spreken. Duitsers zijn daar niet van gediend. Vertaal je teksten dus niet in de du-vorm (jij) maar in de Sie-vorm (u). Daarnaast is het belangrijk om te weten dat in de Duitse taal alle zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter worden geschreven. Alle woorden met de, het of een er voor dus. Dat zijn er veel.
Maar alleen met een onderzoek en goede vertaling van je webshop ben je er niet. Wat weten we nog meer over shoppend Duitsland?
Meer over online shoppend Duitsland
Ruim 90%, dus 9 van de 10 mensen in Duitsland, maakt gebruik van internet. Het is een groot land met veel inwoners, bijna 85 miljoen. Er zijn dus zo’n 75 miljoen mensen in Duitsland die gebruik maken van internet. Een geweldige doelgroep voor jou als affiliate. Van deze groep mensen shopt 88% online, zo’n dikke 65 miljoen mensen. En maar liefst 62% shopt over de grens: ruim 46 miljoen mensen. Dit betekent dat jouw potentiele doelgroep in Duitsland 46 miljoen mensen groot is. Dit is natuurlijk wel een investering waard.
Het overgrote deel van jouw doelgroep in Duitsland spreekt Duits. En geen Nederlands. Een goede vertaling is dus zeker een prima investering als je plannen hebt om Duitsland te betrekken bij je afzetmarkt.
Ook belangrijk om te weten: een Duitser geeft gemiddeld zo’n €160 per jaar uit aan online shoppen. Hiervan wordt een derde deel gekocht via de mobiel. Een goede mobiele versie van je affiliate webshop is dus ook interessant. Denk er wel aan dat ook hier de taal belangrijk is. Duitsers kopen liever op sites die goed werken en in hun eigen taal.
De helft van de online shoppende Duitsers bevindt zich ook op social media. Promoten van je site, natuurlijk in het Duits, met goede blogs is dus ook een interessante investering.
Waar moet je nog meer rekening mee houden in Duitsland
Duitsers stellen hoge eisen aan online shoppen. Je site moet snel laden en de betaalmogelijkheden moeten correct zijn. Zij betalen het liefst via PayPal, via een overschrijving of op rekening. Ideal is (nog) geen populair betaalmiddel in Duitsland. Door de juiste betaalmogelijkheden aan te bieden kan je aankoopgedrag bevorderen.
Een ander belangrijk punt voor Duitsers: de documentatie. Alles moet kloppen. Zo mogen algemene voorwaarden niet ontbreken op je site. Ook de waarborging gegevensbescherming, een document over het herroepingsrecht en een verklaring van eigenaars- en auteurschap moeten eenvoudig op je site zijn te vinden. Zo niet, dan loop je het risico dat Duitsers geen interesse hebben in je affiliate webshop.
Hoe pak je het aan
Heb je je goed voorbereid en besloten de Duitse markt op te gaan? Om snel voet aan de grond te krijgen kan je het beste samenwerken met relevante partners. Kies zo mogelijk voor het affiliate netwerk dat je ook voor je Nederlandse markt gebruikt. Je kunt dan gebruik maken van dezelfde technologie en dat scheelt je veel tijd en moeite. Vraag het netwerk om informatie over succesvolle publishers in Duitsland, dan kan je kijken hoe zij het doen.
Bedenk ook dat Duitsland een groot land is. Je afzetmarkt is dan wel groter, je kunt er ook veel meer kosten voor moeten maken. Wil je campagnes promoten dan heb je een veel groter bereik en heb je dus een groter budget nodig. Doe je het goed, dan zul je dit budget natuurlijk weer snel terugverdienen. Daarbij komt dat de Duitse markt nog groeiend is en jij hiermee je voordeel kunt doen. De samenwerking tussen publisher en adverteerder is belangrijk; zorg dat je deze kracht inzet en kies een adverteerder waarmee je goed kan samenwerken. En tenslotte nog een keer: let op je content. Zorg voor goede vertalingen, SEO teksten en een prima werkende website met de juiste betaalmiddelen. Het is nu een goed moment om in te stappen, Duitsland is een land met veel potentie en groeimogelijkheden.