Je hebt een mooie affiliate webshop, of misschien wel meerdere, en nu is het zaak om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Immers, hoe meer bezoekers op je site, hoe groter de kans op conversies en dus op inkomsten. Je kunt je affiliate website op allerlei manieren promoten, gratis of tegen betaling. Ook de factor tijd speelt een rol. De ene manier van promoten kost je veel tijd, terwijl een andere manier vrijwel geen tijd kost. Waar je voor kiest hangt ook af van de doelgroep die je wilt bereiken. Je zult je doelgroep moeten zien te bereiken op een plek waar zij komen: op YouTube bijvoorbeeld. We zetten de verschillende promotiemogelijkheden hier op een rijtje en bekijken meteen ook hoe je per platform het beste kunt scoren.
Je affiliate website promoten met SEO teksten
Een heel goede manier om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines is het schrijven van SEO teksten. Waarom?
Met organische zoekresultaten wordt bedoeld het zoekresultaat dat Google zelf vindt. Dus de resultaten ná de betaalde advertenties. Als je hier hoog scoort met je webshop, dan ben je zeker van een groot aantal bezoekers. Echter, je bereikt die plek niet gemakkelijk, je moet er heel wat voor doen. Je webshop moet zogenaamde “autoriteit” opbouwen; belangrijk zijn voor een bepaald zoekwoord of voor meerdere zoekwoorden.
Als voorbeeld nemen we een affiliate website in kinderkleding. Je bent lekker bezig als publisher met het promoten van kinderkleding. Je webshop is heel mooi en je hebt leuke aanbiedingen. Je wilt graag hoog scoren in Google als mensen zoeken op “kinderkleding kopen”. Je doelgroep is natuurlijk “ouders”. Je gokt op ouders die Googelen op jouw zoekwoord. Wat krijgen zij te zien? Allereerst een boel reclames van de grote ketens die kinderkleding verkopen. Daaronder komen dan de organische zoekresultaten. Het zal je niet meevallen hier hoog te scoren, op de eerste pagina. Er zijn namelijk veel webshops in kinderkleding. Ben je vishaakjes aan het promoten dan zal je waarschijnlijk meer kans maken.
Je kunt echter je webshop in de picture zetten met SEO teksten. Google indexeert teksten op jouw website en hoe meer -goede- teksten je hebt, hoe leuker Google jouw website vindt en je dus autoriteit toekent.
Hoe kom je aan SEO teksten? Je kunt proberen zelf teksten te schrijven. Bedenk daarbij dat teksten -wil Google ze appreciëren- wel moeten voldoen aan bepaalde normen. Zo moeten teksten interessant zijn voor de lezer, over het onderwerp in kwestie gaan, moeten ze foutloos zijn geschreven, een bepaalde minimale lengte hebben en moet je het zoekwoord op de juiste plekken gebruiken. Je bent er ook niet met één of een paar teksten maar zult er heel wat moeten schrijven. Jouw concurrenten weten dit namelijk ook.
Heb je er vertrouwen in én wat geld te besteden dan kan je overwegen een tekstschrijver in te huren. Als het goed is verdien je de kosten van de tekstschrijver terug. Het is ook nodig om geduld te hebben. SEO teksten geven pas na weken, soms pas na maanden, effect in de zoekresultaten.
Bloggen
Bloggen is ook teksten schrijven maar dan net iets anders. De teksten zijn luchtiger van toon, vaak voorzien van leuke afbeeldingen en de doelgroep is anders. Bloggen kan je op verschillende plekken: op je affiliate website zelf, op een speciale website voor je blogs, op Facebook of andere social media. Het voordeel van bloggen is dat ze ook goed zijn voor de indexering in de zoekmachines. Je slaat dus twee vliegen in één klap. De teksten moeten ook hier inhoudelijk goed zijn, en nog interessanter en leuker dan wanneer je SEO teksten schrijft. Een blog moet echt iets toevoegen, een nieuwswaarde hebben of bijvoorbeeld grappig zijn. Ook hier geldt weer dat je wel zelf kunt gaan schrijven maar niet iedereen kan dat. Een tekstschrijver inhuren is dan een optie en gebeurt dan ook regelmatig. Ga je zelf schrijven dan moet je wel verstand hebben van het product dat je promoot of bereid zijn je er in te verdiepen. Een tekstschrijver is gewend om snel te schakelen en zich te verdiepen in een onderwerp. Blogteksten hebben een minimale lengte van zo’n 800 woorden.
YouTube inzetten
Helemaal afhankelijk van je doelgroep natuurlijk, of je YouTube gaat inzetten. Zeker is in ieder geval dat veel jongeren YouTube gebruiken. Ook de gewenste kwaliteit van je filmpjes is afhankelijk van je doelgroep. Je kan zelf voor de camera gaan zitten en iets vertellen over een product maar ook een professionele video laten maken. Het verschil in kosten is aanzienlijk. Wil jij met je promotieverhaal vooral jongeren bereiken, bijvoorbeeld over de nieuwste make up, dan kan je best zelf wat maken. Is jouw doelgroep vooral zakelijk en probeer je bedrijven te bereiken, dan zal je met iets beters moeten komen.
In alle gevallen geldt dat je filmpje interessant moet zijn. Hoewel er wordt aangeraden filmpjes kort te houden is dat niet altijd nodig. Zolang jij iets interessants hebt te melden mag het filmpje best langer zijn.
Je kunt er ook voor kiezen om influencers in te zetten via YouTube. Bekende YouTubers die iets zeggen over jouw product. Zo bereik je direct een grote doelgroep. Heb je veel te vertellen over de producten die je promoot? Maak dan meer korte filmpjes en niet één lange. Zo kan je steeds opnieuw even in de aandacht staan en je publiek attenderen op jouw bestaan.
YouTube leent zich verder ook uitstekend voor productbeoordelingen en handleidingen. Promoot jij elektronische apparaten dan zou je bijvoorbeeld in video’s kunnen laten zien hoe je ze precies kunt gebruiken. Waar dienen alle knopjes voor en wat kan je allemaal met die nieuwste airfryer?
Het leuke aan video’s is dat je ze kunt delen op social media en vrienden en bekenden ze ook kunnen delen. Zo gaat je video misschien wel viral.
Instagram, Facebook en Twitter
Instagram is hét platform voor foto’s. Promoot je een product dat zich leent voor fotografie dan zit je op Instagram goed. Denk bijvoorbeeld aan kookspullen: je kunt de lekkerste gerechten laten zien. Reis affiliate sites lenen zich ook prima voor promoten via Instagram. Wie kijkt er niet graag naar plaatjes van palmbomen en mooie resorts, stranden of prachtige gebouwen? Dit hoeft ook verder geen geld te kosten. Kijk wel uit met het delen van foto’s van anderen, er kan auteursrecht op rusten.
Facebook leent zich eigenlijk voor alles. Je kunt er je blogs op kwijt, je foto’s, video’s en zelfs je SEO teksten als ze interessant genoeg zijn. Door een speciale pagina aan te maken kan je ook je doelgroep aan je binden. Zodra ze je pagina hebben geliket, ontvangen ze voortaan alle berichten die jij plaatst. Je kunt op Facebook ook tegen betaling je berichten promoten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Ads is dit nog redelijk betaalbaar.
Twitter is echt voor de snelle en korte boodschap. Een paar regels om te laten weten dat er weer een nieuw product op de markt is bijvoorbeeld. Sterk is om alle mogelijkheden in te zetten, waar mogelijk natuurlijk. Belangrijkste is dat je weet waar jouw doelgroep zit, zodat je je daar zo goed mogelijk zichtbaar maakt.