Als je op jouw website product feeds wil gaan weergeven, krijg je onvermijdelijk te maken met de termen JSON, CSV en XML-feeds. Dit zijn voor beginners vaak ingewikkelde en onbekende termen. Daarom in deze blog een uitleg van de verschillende termen en de verschillen tussen de soorten feeds.
JSON affiliate product-feed
JSON is een afkorting voor JavaScript Object Nation. JSON is op dit moment de meest gebruikte manier voor het uitwisselen en opslaan van data, gegevens en informatie. Het wordt vooral veel gebruik om data van een server naar een webpagina te versturen. JSON is een formaat waarin gebruikt kan worden van hiërarchische waarden, wat inhoudt dat bepaalde data die bij elkaar hoort, bij elkaar gezet kan worden.
Voor mensen én computers is JSON een programmeertaal die makkelijk te lezen is, omdat het altijd aan bepaalde standaarden voldoet. Hier ontstaat wel een valkuil, omdat de regels voor het formatteren in JSON vrij “streng” zijn. Als er één ding niet klopt, wordt het bestand onbruikbaar voor je computer.
Met JSON kan een webpagina bijvoorbeeld aan de server vragen wat het weer in Parijs op dit moment is. De server zal deze informatie dan in JSON-formaat naar de webpagina sturen, zodat het makkelijk leesbaar is.
Zo werkt het ook voor de product feeds op je website. De webpagina vraagt de product feed van een bepaalde webshop op van de server waar de website bij hoort en de server zal de product feed dan terugsturen in JSON-formaat.
CSV affiliate product-feed
Een komma gescheiden bestand, oftewel CSV, is een eenvoudig en vrij oude vorm van het opslaan en uitwisselen van data, gegevens of informatie. Het is, net als JSON, makkelijk te lezen en schrijven voor je computer en dit maakt het geschikt voor de uitwisseling van gegevens van server naar computer. Het verschil met JSON is dat CSV-bestanden niet de mogelijkheid hebben om data hiërarchisch weer te geven. Bepaalde data die ondergeschikt is aan andere data kan niet bij elkaar gezet worden. Dit maakt CSV een platte structuur.
Wanneer je een CSV-bestand ziet, is dit vaak lastig en onoverzichtelijk te lezen. Als je dit bestand echter door een databaseprogramma haalt, kun je de verschillende waarden zien in een tabel en kun je met de waarden zelfs berekeningen uitvoeren. Ook is het makkelijk om data in CSV te bewerken via Excel.
Met een CSV-bestand kun je dus grote hoeveelheden informatie eenvoudig opslaan en weergeven, om het later weer te kunnen bekijken of bewerken. Webshops zullen CSV-bestanden maken van hun product feeds, zodat deze grote hoeveelheid informatie makkelijk overgebracht kan worden naar jouw website. Implementeer zo’n CSV-bestand eenvoudig op je website en je zult vanzelf de producten van de website die je gaat promoten zien verschijnen op je eigen website.
XML affiliate product-feed
Ook een XML-bestand is een manier om een product feed makkelijk op te slaan en te implementeren op jouw website. XML is de afkorting van Extensible Markup Language. Het is net als JSON en CSV makkelijk leesbaar voor zowel machines (computers) als voor de mens. Het is een vereenvoudigde vorm van Standard Generalized Markup Language (SGML), een ingewikkelde standaard om de structuur van een document vast te leggen.
XML is een formaat wat niet veel meer gebruikt wordt. Het was een aantal jaar terug zeer populair, omdat dit door een computer werd gegenereerd. Dit zorgde ervoor dat er bijna nooit fouten in zaten en de data makkelijk te lezen was voor andere computers. In XML kun je, net als JSON, een hiërarchische structuur aanhouden.
Ook XML wordt gebruikt voor de uitwisseling van product feeds van websites op een manier die gestandaardiseerd is en makkelijk te lezen is voor je computer. Door zo’n bestand te implementeren krijg je, net als bij JSON en CSV, de product feed van een bepaalde website die je wil gaan promoten.
Doel van de product-feed
Het doel van alle drie de bestanden is het overbrengen van grote hoeveelheden informatie van de ene website naar de andere website. In plaats van alle producten met de hand toe te voegen, kun je op deze manier een beschrijving, bepaalde eigenschappen, specificaties en nog veel meer makkelijk overzetten naar je eigen website. Je bent dus ook geen tijd kwijt met het schrijven van productbeschrijvingen.
Gebruik van de affiliate product-feed
Stellia CMS maakt het toevoegen van product feeds aan je website eenvoudiger dan ooit. Met ingebouwde databaseprogramma’s kunnen alle drie deze bestanden makkelijk gelezen worden door jouw website en wordt de feed toegevoegd zonder dat je daar zelf veel tijd in hoeft te steken. Je hoeft alleen nog maar aan te geven hoe je wil dat de feed eruit komt te zien. De producten zullen gewoon automatisch op de website verschijnen na uploaden van deze bestanden.
Welk type product-feed is het beste?
Dan vraag je je misschien nog af “welke kan ik dan het beste gebruiken?”. Gelukkig maakt dat niet zo heel veel uit. Alle drie de manieren zijn goede manieren om grote hoeveelheden data op je site te implementeren en het hangt vooral af van de website waar jij je product feed vandaan haalt. Bieden zij een Xml-bestand aan, dan zal je moeten werken met een Xml-bestand.
Het importeren van productfeeds in een JSON-formaat, wordt alleen aangeboden als je een bepaald abonnement hebt. Dit maakt dat het aangeraden wordt om CSV te gebruiken, als je geen toegang hebt tot het JSON-formaat. CSV is namelijk het makkelijkst om mee te werken na JSON.
Mocht je meer willen weten over het implementeren van product feeds op je website en hoe je dit precies doet, dan kun je even kijken in de handleiding van Stellia CMS. Daarin wordt precies uitgelegd hoe je een product feed op moet zetten en wat daarbij belangrijk is.