In dit blog gaan we kijken welke producten of diensten je allemaal als affiliate / publisher kunt gaan promoten. Je hebt een account bij Stellia genomen, misschien een gratis proefaccount met een website of meteen al een abonnement met meer websites.
Nu ben je op zoek naar geschikte adverteerders en campagnes. Hoe vind je geschikte adverteerders? Dit gaat via een affiliate netwerk, de ontmoetingsplek voor vraag en aanbod, adverteerder en affiliate / publisher. Je meldt je aan bij een affiliate netwerk en in dit blog gaan we kijken naar de mogelijkheden bij TradeTracker. Nadat je een account hebt aangemaakt bij TradeTracker, je hebt je aangemeld als publisher, kan je meteen zien wat er allemaal wordt aangeboden, welke mogelijkheden je hebt en kan je geschikte campagnes gaan zoeken.
Op het moment dat dit blog werd geschreven (2018) zijn er bij TradeTracker zo’n 1000 campagnes beschikbaar afkomstig van honderden adverteerders. Keus genoeg. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden als je ook kijkt bij andere affiliate netwerken maar wij beperken ons hier nu tot de mogelijkheden bij TradeTracker.
Hoofdcategorieën TradeTracker
Nadat je je als publisher hebt aangemeld bij TradeTracker, kom je op de homepage waar je direct kunt kiezen uit verschillende pagina’s:
- Campagnes
- Promotiemateriaal
- Rapportage
- Account.
De laatste twee categorieën spreken voor zich: bij de pagina “Account” vind je je eigen account waar jouw persoonlijke gegevens staan. Je ziet welke campagnes je hebt lopen en vind er andere persoonlijke informatie.
Op de pagina “Rapportage” kan je precies zien, per dag, hoe het staat met je inkomsten en bezoekers op je website(s). Hoeveel bezoekers heb je gehad, hoeveel clicks, zijn er verkopen geweest, hoeveel geld heb je verdiend, wanneer worden je verdiensten uitgekeerd en meer informatie over jouw websites en inkomsten. Deze pagina zul je in de toekomst vaak gaan bezoeken!
De categorie Campagnes
Klik je op de pagina campagnes op de website van TradeTracker dan zie je meteen een handig overzicht en het wordt meteen ook duidelijk dat je een enorme keus hebt uit honderden campagnes. De campagnes zijn onderverdeeld in categorieën en de categorieën zijn gerangschikt op alfabet. Voorbeelden van categorieën zijn onder meer:
- Auto’s motoren en fietsen
- Bloemen
- Dieren
- Erotiek
- Games en spellen
- Loterijen en kansspelen
- Telecommunicatie
- Werk
- Zakelijke dienstverlening
- Boeken
- Financiële producten
- Mode en sieraden
- Reizen
- Sport
- Wonen.

Dit is zomaar een greep uit de categorieën die je vindt bij de campagnes van TradeTracker want er zijn nog veel meer categorieën. Je maakt hier een eerste keuze voor de producten die jou wel aanspreken. Misschien heb je helemaal niks met dieren maar wel alles met reizen of met gezondheid. Er zijn heel erg veel campagnes beschikbaar. Op het gebied van auto’s bijvoorbeeld maar liefst bijna 100 campagnes, op het gebied van erotiek 44 campagnes, software 36 campagnes, kantoor 37, gezondheid en verzorging 156, en op het gebied van mode en sieraden bijna 300 campagnes. Deze campagnes zijn allemaal afkomstig van verschillende adverteerders. Om een voor jou geschikte campagne te zoeken ben je dus wel eventjes bezig, tenzij je precies weet wat je wilt.
Meer informatie over de campagnes krijgen
Rechtsboven op de pagina “Campagnes” kan je kiezen voor de optie “klap alles uit”. Als je kiest voor deze optie dan zie je ook de subcategorieën onder de hoofdcategorieën. We geven een voorbeeld. Als je kijkt naar de categorie bloemen en je hebt de optie “klap alles open” aangevinkt dan zie je alles dat in deze categorie beschikbaar is. De categorie bloemen heeft twee subcategorieën:
– Campagnes voor bloemen en boeketten
– Campagnes speciaal voor planten.
Een ander voorbeeld is de categorie mode en sieraden. Hier kan je kiezen uit meerdere subcategorieën voor je promotiecampagnes waaronder:
– Accessoires
– Badkleding
– Dames kleding
– Schoenen en laarzen
– Kleding speciaal voor senioren
Er zijn nog heel veel meer mogelijkheden in de categorie mode! Op het gebied van vakanties en reizen heb je een zeer gevarieerde keuze. Denk aan campagnes speciaal voor kindervakanties, voor rondreizen, voor vakantiehuizen, verre reizen, zonvakanties, campingvakanties en nog vele andere soorten vakanties. Bij elke hoofdcategorie vind je de beschikbare subcategorieën zodat je snel kunt zien of er speciaal voor jou bepaalde campagnes zijn die je extra aanspreken.

Promotiecampagnes nader bekeken
Als voorbeeld kijken we nu eens verder bij de hoofdcategorie reizen en vakanties. Je klikt op deze campagne en ziet welke mogelijkheden je helemaal allemaal hebt om producten en diensten te promoten. Je ziet een interessante campagne van Activiti International.nl en klikt hier op. Je krijgt nu uitgebreide informatie over de mogelijkheden om Activity International te promoten. Je ziet voorbeelden van het aanbod van Activity International, je ziet een winkel omschrijving en uiteindelijk zie je wat de mogelijkheden zijn om te promoten en hoeveel geld je ermee kan verdienen. In dit geval heb je bij deze campagne meerdere mogelijkheden. Zo is er bijvoorbeeld de productgroep backpacken. Op het moment dat jij een reis verkoopt in deze categorie, dan krijg je een vergoeding van €25.
Met andere reizen die via jouw website worden verkocht kan je €100 per verkochte reis verdienen. Voor elke lead voor de info dagen krijg €2 en voor elke informatie aanvraag bij deze organisatie krijg je ook €2. Een verkoop voor het summercamp levert €40 op, net als het aanleveren van vrijwilligers. Bij deze adverteerder heb je dus meerdere mogelijkheden voor het promoten van producten en diensten. Je kunt inkomsten genereren uit sales maar ook uit leads of het aanbrengen van vrijwilligers. Andere adverteerders hanteren weer andere voorwaarden, misschien kan je daar alleen inkomsten genereren uit verkopen, of juist alleen voor clicks. De mogelijkheden die je hebt staan altijd precies vermeld per campagne en per adverteerder.
Bij TradeTracker kun je precies nagaan welke campagnes en dus adverteerders er allemaal zijn. Welke campagnes spreken jou aan? Welke subcategorieën zijn er, wat zijn de verdienmodellen? Verdien je geld met het leveren van leads, met verkopen of zijn er combinaties? Misschien kan je kiezen uit meerdere mogelijkheden. De commissie die je krijgt verschilt per adverteerder. Het kan gaan om een vast bedrag maar ook om een percentage. De vaste bedragen en percentages verschillen per adverteerder en per campagne, maar je ziet altijd precies waarop je recht hebt.
Een campagne kiezen en promoten
Heb je eenmaal een campagne van een bepaalde adverteerder gekozen dan kun je de producten gaan inladen. Nadat je je hebt aangemeld bij de adverteerder moet je even wachten op een akkoord van de adverteerder. Meestal krijg je meteen een akkoord maar het kan soms ook een dag of twee dagen duren voordat je bericht krijgt dat de adverteerder jou heeft geaccepteerd als publisher.
Zodra de adverteerder je heeft geaccepteerd als publisher, kan je beginnen met het inladen van de producten en diensten die de adverteerder aanbiedt via de campagne. Dit is heel eenvoudig. Je leest hierover meer in een van de andere artikelen in de kennisbank, in de handleidingen van Stellia of bekijk een filmpje van Luc en Rida waarin zij uitleggen hoe het inladen van producten en diensten werkt.

De categorie promotiemateriaal
Ook de categorie promotiemateriaal is bij TradeTracker zeer overzichtelijk. Je kunt kiezen uit verschillende opties:
– Banners
– Tekstlinks
– Incentives
– Linkgenerator
– Rotators
– Productfeeds
– Page tools
– Web services
Het beschikbare promotiemateriaal is afhankelijk van de campagnes die je hebt lopen. Heb jij een campagne van bijvoorbeeld Activity International reizen gekozen, dan vind je hier de promotiematerialen en tools van dit bedrijf. Bekijk op je gemak wat er wordt aangeboden aan promotiemateriaal en beslis wat je er van kunt gebruiken. Met korte tekst linkjes kun je je website veel aantrekkelijker maken voor bezoekers en hetzelfde geldt natuurlijk voor mooie banners. De banners die je ter beschikking worden gesteld zijn zeer professioneel gemaakt en volledig toegesneden op de promotiecampagne van je keuze. Ze zijn dan ook zeer de moeite waard om op je affiliate website te plaatsen.
Bij de categorie web services leer je onder meer over automatiseren en kun je op maat gemaakte producten zoals vouchers creëren en je betalingen ophalen. De mogelijkheden en keuzes voor promotiematerialen, campagnes en producten alsmede adverteerders zijn bij TradeTracker ongekend groot. Daarbij is het een heel gebruikersvriendelijk affiliate netwerk. Ook als starter op de affiliate markt kan je hier goed je weg vinden. Je hebt niet bepaalde kennis nodig of bepaalde vaardigheden om te starten als publisher en het zoeken en vinden van geschikte adverteerders gaat soepel. Heb je hulp nodig dan staat Stellia voor jou klaar. We helpen je graag bij al je vragen. Op de website vind je al veel hulp in de vorm van handleidingen en filmpjes. We geven je ook graag persoonlijke support en je kunt ons altijd bellen als je vragen hebt.
Ook voor de doorgewinterde publisher is TradeTracker hét affiliate netwerk. Er is een zeer uitgebreid aanbod adverteerders en campagnes en een groot aanbod promotiemateriaal. Bij Stellia kan je terecht voor professionele affiliate websites die met behulp van het Stellia CMS in een handomdraai zijn gemaakt. Kies uit aantrekkelijk geprijsde pakketten met 10, 20 of 50 websites. Wil je meer? Neem dan contact met ons op voor informatie, advies en een offerte op maat.