
Als je wil beginnen met affiliate marketing, of je bent net begonnen heb je het vast wel eens voorbij horen komen: “je moet je website goed onderhouden!”. Zelfs sommige ervaren publishers onderhouden hun website niet voldoende of doen het niet vaak genoeg. Wanneer je je website niet voldoende onderhoud, kan dat je veel sales kosten. Maar, waarom is dat? Wat is het belang van het onderhouden van je website en hoe kun je je website makkelijk onderhouden via Stellia?
In dit gedeelte van de website gaan wij de 10 belangrijkste onderdelen voor je bespreken. Uiteraard zijn er nog meer zaken die je kan toepassen op website die ook heel belangrijk kunnen zijn.
Waarom is het belangrijk om je website te onderhouden?
Het onderhouden en bijhouden van je website is belangrijk om drie redenen. Ten eerste vergroot je je aanbod en spreek je meer doelgroepen aan door regelmatig je rubrieken en producten up te daten en nieuwe toe te voegen.
Onderhoud zorgt ook voor meer conversies. Het kan namelijk voorkomen dat adverteerders nieuwe producten toevoegen aan hun assortiment en die aanbieden op hun webshop. Zij zullen dit dan doorgeven aan de publishers, omdat ze natuurlijk willen dat ook die producten goed gaan verkopen.
Als publisher is het verstandig om deze producten dan ook op je eigen affiliate website toe te voegen. Een groter aanbod betekent immers dat meer mensen geïnteresseerd zijn in je product, omdat je bredere doelgroepen aan zult spreken.
Iemand die bijvoorbeeld een webshop heeft waar alleen groene sneakers op verkocht worden, kan er flink van profiteren als de adverteerder ook witte schoenen toevoegt aan het assortiment. Nu verkoopt de publisher niet alleen meer aan mensen die geïnteresseerd zijn in groene schoenen, maar ook aan mensen die geïnteresseerd zijn in witte schoenen. Als laatste is het onderhouden van je website goed voor je SEO.
Belangrijk voor verbeteren van de SEO en klantbeleving
Regelmatig bezig zijn met het onderhouden en updaten van je websites is ook voor de SEO erg goed. Wanneer Google ziet dat je helemaal niks doet met je website en dat er al een aantal maanden helemaal niks veranderd is, zullen ze ervan uitgaan dat de website niet meer relevant is. Iemand die zijn website namelijk helemaal nooit, of één keer in de twee jaar update, heeft waarschijnlijk veel verouderde informatie op zijn website staan. Verouderde informatie leidt tot onjuiste informatie, omdat bepaalde zaken, zoals prijzen en aanbod, veranderen. Hierdoor zal je website hard dalen in de zoekmachine rankings, wat ervoor zorgt dat er geen bezoekers meer op je website zullen komen en je automatisch ook minder sales maakt.
Je SEO wordt dus een stuk beter als je actief bezig bent met het onderhouden en updaten van je website. Google zal namelijk zien dat je er tijd in stopt en dat de eigenaar van de website actief is. Dit is voor Google een teken dat je website relevant is voor veel mensen en vooral dat er geen verouderde informatie op staat.
Aangeraden wordt om je website minimaal één keer per week te onderhouden. Vaak kost het onderhouden van kleine klusjes op je affiliate webshops maar een paar minuutjes, dus het moet lukken om dit één keer per week te doen. Heb je meerdere websites? Dan zal hiermee meer tijd mee kwijt zijn. Uiteindelijk ben je er waarschijnlijk een paar uur per week mee bezig, maar dat is alleen als je veel websites hebt.