Wij maken affiliate toegankelijk!

Footer banners

Wil je banners van adverteerders op je affiliate website zetten? In dit artikel leggen we uit hoe je dat kunt doen, inclusief een tracking URL die je onderaan in de footer kan plaatsen. Bang voor Adblockers? Banners op het platform van Stellia zullen in 99% van de gevallen gewoon worden getoond! Bang dat je website geen volledige SSL verbinding meer heeft zodra je een banner hebt geplaatst zoals vaak het geval is bij een WordPress website? Bij Stellia CMS zal het plaatsen van een banner geen invloed hebben op je SSL verbinding van je website. 

Om een banner te plaatsen op je website ga je naar Promotiemateriaal en dan naar footer banners. Je komt in het onderstaande venster terecht:

Footer banners

Banner plaatsen met enkele klikken

Het plaatsen van een banner van een adverteerder onder in je footer van je affiliate website gaat als volgt. Klik op “Advertentie toevoegen” Vervolgens kom je in het onderstaand scherm. Zodra je bij dit venster bent aangekomen zie je drie velden namelijk:

Footer banners

Naam
Voer hier de naam in van adverteerder of een willekeurig andere naam die herkenbaar is voor jou.

Naam Afbeelding
Voer hier de afbeelding in van je banner. Zorg er wel voor dat het een liggende banner is. De standaard formaten 728-bij-90 en 468-bij-60 zullen het beste resultaat geven. De bestandstype van de banner mag een .jpg, .jpeg of een .png zijn.

Naam Tracking URL
Hier plaats je de link naar de adverteerder. Zorg ervoor dat je een volledige URL plaatst, dus inclusief https://www.

Footer banners

Zodra je op “advertentie toevoegen hebt geklik kom je in het bovenstaande scherm. Je advertentie is nu succesvol toegevoegd en direct te bekijken door bezoekers van je affiliate webshop.

Achtergrond informatie over banners op je website

Third party tracking cookies
Omdat adverteerders achter de banners vaak third party tracking cookies verwerken, hebben wij uitgesloten dat je door middel van HTML codes banners kan plaatsten. Met deze third party cookies kijken adverteerders namelijk mee wat je bezoekers doen op jouw website.
Dit doen sommige adverteerders om retargeting toe te passen: dagenlang reclame tonen aan bezoekers die via jouw website zijn gekomen, zonder dat jij hier toestemming voor hebt gegeven. Vaak gebeurt dit via andere netwerken of via Adwords bij Google en advertenties bij Facebook. Ze pakken dus feitelijk potentiële omzet van je af. Je bezoeker hoeft dan niet eens te hebben doorgeklikt naar de adverteerder om dit te laten gebeuren.

Toen wij hier achter kwamen hebben wij er direct voor gezorgd dat je geen banners meer kan plaatsen door middel van HTML codes. Jammer, want het was wel een heel makkelijke manier.

Daarnaast moeten website beheerders volgens de AVG bezoekers van hun websites de kans geven third party cookies tegen te houden. Omdat er zo enorm veel verschillende adverteerders en dus ook cookies zijn (soms wel 150 per adverteerder) is dit een onmogelijke klus geworden. Ook dit vervelende truckje van adverteerders wordt toegepast binnen de afbeeldingen die worden meegeleverd in product-feeds. Gelukkig heeft Stellia CMS ook daar een oplossing voor gevonden. Veel kunnen wij hier niet over kwijt, maar wij kunnen je wel vertellen dat ook daar de third party cookies van adverteerders niet werken. Bekijk maar eens een affiliate webshop gemaakt met WordPress en bekijk daarna hoeveel cookies er in een affiliate webshop zitten gemaakt met Stellia CMS.

Bannering is niet altijd even handig
Wij hebben deze handleiding geschreven met gemengde gevoelens. Want wij raden het eigenlijk af om banners op je affiliate webshop te plaatsten. Deze ene advertentie met tracking URL valt in het niets met alle advertenties die al uit de geïmporteerde product-feeds komen.

Maar toch: soms kan het wel verstandig zijn. Wij hebben gebruikers binnen Stellia affiliate CMS die deze bannering ruimte niet gebruiken voor affiliate tracking banners. Deze gebruikers hebben deze ruimte verkocht aan een adverteerder. Men plaatst dan een banner met een URL zonder tracking naar de adverteerder. Onze ervaring is dat dit je affiliate webshop ten goede kan komen. Het lijkt er namelijk sterk op dat sites waarop banners zijn geplaatst zonder Tracking URL maar met een gewone URL naar de adverteerder beter lopen. Daarnaast is het beter voor de adverteerder als deze aan zijn Link bulding profiel wil werken.