Wij maken affiliate toegankelijk!
Meerdere affiliate netwerken

Gebruik maken van meerdere netwerken

Wanneer je begint met affiliate marketing, is een van de eerste stappen het aanmelden voor een affiliate netwerk. Zo’n netwerk brengt vraag en aanbod van merchants en publishers samen. Simpel gezegd kan een adverteerder zijn/haar campagne aanbieden en kan een publisher deelnemen aan zo’n campagne om vervolgens de producten van de adverteerder te promoten op zijn/haar website. Een vraag waar veel beginnende publishers mee zitten is: moet ik me aanmelden voor meerdere netwerken? Het antwoord op die vraag lees je in deze blog! 

Als eerste: wat zijn affiliate netwerken precies?

Het korte antwoord kun je hierboven al lezen. Wat preciezer uitgelegd werkt het als volgt. Een publisher wil graag geld verdienen aan een website en wil dat doen door advertenties te plaatsen op zijn/haar website of door de producten van een adverteerder te promoten via zijn/haar website op een andere manier. Als je zelf op zoek moet naar een adverteerder die wel wil adverteren op jouw website kun je ontzettend lang bezig zijn. Je zult dan bedrijven apart moeten benaderen, of wachten tot bedrijven jou benaderen. Dit is een tijdrovend en inefficiënt proces. 

Voor adverteerders werkt het andersom: je wil graag gaan adverteren voor je producten en de beste manier daarvoor lijkt je promotie door andere websites. Je wil geen kapitalen uitgeven aan FaceBook advertenties of Google AdWords en besluit daarom een affiliate in te schakelen. Maar, waar vind je een geschikte site om je advertenties op te laten zien? Moet je dan verschillende websites gaan benaderen om uiteindelijk te kijken wie jouw advertentie wel wil laten zien? Ook dit is een tijdrovend en arbeidsintensief proces. 

Om die reden zijn de affiliate netwerken bedacht. Je kunt netwerken zien als bemiddelaar tussen publisher en merchant. Een merchant meldt zich aan bij zo’n netwerk en kan zijn/haar campagne aanbieden aan één van de vele publishers. Vervolgens kunnen publishers aangeven dat ze de campagne wel op willen pakken, en een samenwerking ontstaat. 

Welke affiliate netwerken zijn er?

In Nederland kennen we vier grote netwerken. Dit zijn: TradeTracker, Awin, Daisycon en het partnerprogramma van Bol.com. Dit zijn de meest gebruikte netwerken in Nederland door zowel merchants als publishers. Bijna alle bekende Nederlandse bedrijven zitten op deze netwerken. Zo kun je Zalando vinden op Awin en TUI op TradeTracker. 

Welke affiliate netwerk jij gaat gebruiken is vooral afhankelijk van de bedrijven die je wil gaan promoten en die passen bij jou en bij je website. Zo komen we meteen bij de grote vraag van deze blog: moet je meerdere netwerken gebruiken? 

Moet je meerdere affiliate netwerk gebruiken?

Het korte antwoord is: ja. Het is slim om als publisher aangemeld te zijn bij verschillende netwerken en ook van verschillende netwerken bedrijven uit te kiezen om te gaan promoten. Deel van het antwoord waarom dat slim is, is hierboven al gegeven. Verschillende bedrijven zijn nu eenmaal te vinden op verschillende netwerken. Kun je op het ene netwerk niet het juiste bedrijf vinden voor jouw website? Kijk dan gewoon eens op een ander netwerk. In principe zijn er meer dan genoeg bedrijven aangemeld bij de vier grootste netwerken (behalve bij die van bol.com, daar promoot je natuurlijk alleen producten van bol.com) en is er voor iedereen wel te vinden, onafhankelijk van welke branche of niche je wil gaan promoten. 

Vergelijk merchants

Als publisher heb jij de macht om te kiezen met welke merchants jij gaat samenwerken. Dat betekent ook dat je de adverteerder kunt kiezen die voor jou de beste voorwaarden heeft. Heb je bijvoorbeeld twee verschillende adverteerders in dezelfde branche, met een verschillende commissie, kun je kiezen voor de adverteerder met de hoogste commissie. Het vergelijken van verschillende merchants is belangrijk om te weten welk bedrijf het beste bij jou past en met welk bedrijf je een goede samenwerking tegemoet kunt gaan. Dit is vervolgens natuurlijk weer belangrijk voor het succes van je website en hoeveel je eraan kunt verdienen. 

Vergroot je aanbod door gebruik te maken van meer affiliate netwerken

Nog een goede reden om verschillende netwerken te gebruiken (soms zelfs op één site) is dat je productaanbod vergroot wordt. Voor een publisher maakt het niet uit van welk bedrijf hij/zij producten verkoopt, zolang de publisher er geld aan kan verdienen. Met een divers aanbod aan producten van verschillende bedrijven op je website, wordt een grotere doelgroep aangesproken dan wanneer je je beperkt tot één netwerk of aanbieder. Iemand die bijvoorbeeld een slechte ervaring heeft gehad met bedrijf A, koopt wel gewoon nog iets van bedrijf B. Het gebruiken van meerdere affiliate netwerken en bedrijven is een goede manier om meer mensen aan te spreken. 

Meerdere affiliate netwerken geven zekerheid

De laatste reden voor het gebruiken van meerdere netwerken is een stukje zekerheid. Je hebt misschien wel eens gehoord van het spreekwoord “alle eieren in één mand leggen”, wat betekent dat je het risico moet spreiden, omdat je anders een enorme klap krijgt als het mandje met al je eieren valt. Dit gaat ook op in de affiliate marketingwereld. Door samenwerkingen aan te gaan met meer verschillende partners en merchants, kom je niet voor verassingen te staan als een van je adverteerders er abrupt mee stopt. Als je een website hebt, die zo is gemaakt dat deze veel aandacht en sales genereert voor één bepaald bedrijf, is het zonde van die website als dat bedrijf er mee stopt. Maar ook je inkomsten zullen een grote klap krijgen als een van je adverteerders, om wat voor reden dan ook, wegvalt. 

Dus, moet je verschillende affiliate netwerken gebruiken? Ja! Je spreidt je risico, creëert de beste voorwaarden voor jezelf én vergoot je inkomsten door gebruik te maken van verschillende affiliate netwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *