Uitgebreide uitleg product-feed

Een product-feed is de basis van je affiliate website en je kunt er binnen 5 minuten duizenden producten mee op je affiliate website zetten. Tenminste, als je hebt gekozen voor Stellia CMS. Je zult merken dat als je eerder met WordPress hebt gewerkt, Stellia CMS echt vele malen beter en sneller werkt. Wij zorgen voortdurend voor updates waardoor je zeker bent van een continue hoge kwaliteit.

Je kunt binnen Stellia CMS alle soorten product-feeds gebruiken van alle mogelijke affiliate netwerken. Dus niet alleen van TradeTracker maar ook van alle andere affiliate netwerken. Van belang is wel dat de aangeleverde product-feed door het affiliate netwerk online te raadplegen is. Dit is nodig om de cronjob goed zijn werk te kunnen laten doen. Om deze reden is het niet toegestaan een feed te uploaden, waarover verderop meer uitleg.

Op deze pagina leggen we je stap voor stap uit hoe je nieuwe feeds kunt toevoegen. Wij geven geen aparte uitleg voor het bewerken van oude feeds want als je feeds kunt toevoegen dan weet je ook precies hoe je ze kunt bewerken.

Voor het toevoegen van een nieuwe product-feed zijn drie hoofdstappen nodig:
Stap 1: Bewerk feed
Stap 2: Beheer mapping
Stap 3: Zet in import-wachtrij

Product feeds affiliate marketing makkelijk toepassen
Uitgebreide uitleg product-feeds

Product-feed toevoegen aan Stellia CMS

Laten we starten! Ga via promotiemateriaal naar product-feeds. Klik vervolgens op feed toevoegen zoals op de bovenstaande afbeelding.

Voeg gemakkelijk product-feeds toe op je affiliate webshop
Uitgebreide uitleg product-feeds

Stap 1: Bewerk feed

In het scherm waar je de product-feed kunt bewerken moet je een aantal velden invullen. Sommige velden zijn verplicht, andere niet. Wij leggen per veld uit wat de betekenis is en of het veld verplicht is of niet. De niet-verplichte velden kunnen je wel erg helpen om de product-feed netjes op de website te krijgen.

Feed naam: (Verplicht)
Hier geef je de naam van de adverteerder/ product-feed op. Je mag de naam zelf kiezen maar kies wel een herkenbare en nette naam. Een herkenbare naam omdat je later de gebruikte feed snel wilt kunnen terugvinden. Kies voor een nette naam omdat je deze naam te zien krijgt op je website indien je niet hebt gekozen voor het tonen van het logo van je adverteerder. In te stellen in module: winkelopmaak > productpagina's bij Toon adverteerder optie Productvergelijker.

Feed URL: (Verplicht)
Voeg hier de product-feed toe die je van je affiliate netwerk hebt ontvangen. Bij het ophalen van de feed bij het affiliate netwerk is het verstandig om de HTML opmaak te verwijderen. Stellia zal ook proberen de HTML opmaak te verwijderen. Maar als je dit al gedaan hebt zal in sommige gevallen de feed beter op je site komen te staan.

Adverteerder: (Niet verplicht, wel raadzaam)
Geef de naam van de adverteerder op. Is deze niet aanwezig dan kan je deze aanmaken bij promotiemateriaal > Adverteerder logo's.

Feed Formaat: (Verplicht)
Hier geef je het formaat op van de feed. Alle pakketten kunnen CSV aan. Maar afhankelijk van je gekozen pakket kan je hier ook XML, RSS en JSON feeds kiezen. Heb je als voorbeeld een CSV feed dan geef je hier aan dat het een CSV is. In de meeste gevallen worden de CSV feeds naast JSON feeds van affiliate netwerken het meest gekozen.

Scheidingsteken: (Verplicht bij CSV, Niet nodig met XML, RSS en JSON)
Geef het scheidingsteken op. In de meeste gevallen zal dit een punt/komma ; zijn. Dit is alleen nodig bij CSV feeds. XML, RSS en JSON product-feeds werken zonder scheidingsteken.

Type feed: (Verplicht)
Kies het type feed: shopping of vakantie. Heb je een feed waarin vakanties worden aangeboden dan geef je hier aan dat het om type vakantie gaat. Heb je een feed met producten dan geef je aan dat het om het type shopping gaat. Deze keuze is belangrijk omdat de verschillende types verschillende waardes meegeven voor wat betreft de mapping.

Updatefrequentie/ Cronjob: (Verplicht)
Kies hier voor de updatefrequentie/ Cronjob, doorgaans is dat 1 week. Een cronjob is een Unix commando dat een programma of script op een ingesteld tijdstip uitvoert. In dit geval geeft Stellia CMS de cronjob de opdracht, dat een feed op een bepaald moment moet worden opgehaald. Bij de meeste gebruikers is dat eens per week. Zonder deze cronjob zouden gebruikte product-feeds al snel verouderen met als gevolg een affiliate website met verouderde producten waarop ook geen nieuwe producten meer bijkomen. Daarnaast zorgt de cronjob er ook voor dat de prijzen, omschrijvingen, titels, afbeeldingen, en overige zaken binnen de feed een update krijgen. De cronjob is dus van bijzonder groot belang voor een goede affiliate website die gebruik maakt van product-feeds.

Een belangrijk detail over de Cronjob: Producten die door jouw adverteerder niet meer worden verkocht zullen tijdens deze cronjob in een archiefmap komen te staan (onzichtbaar voor de bezoeker binnen de webshop, zichtbaar voor zoekmachines) waarna ze na drie maanden alsnog worden verwijderd. Dit is nodig om zoekmachines de kans te geven de oude producten uit de index te halen. Bij een nieuwe cronjob van de feed (updatefrequentie) zal de sitemap die achter elke affiliate webshop zit worden aangepast. Zoekmachines lezen deze sitemap uit om te zien welke pagina's je affiliate website heeft. Echter, zoekmachines zijn doorgaans trager dan de ingestelde updatefrequentie van één week. Zonder de archiefmap zou dit resulteren in 404 pagina's ofwel foutmeldingen bij zoekmachines.

Afbeeldingen: (Niet verplicht, wel raadzaam)
Kies voor “alleen producten importeren met afbeelding”. Feeds bevatten vaak fouten en onregelmatigheden. Dat ervaart elke gebruiker. Dit is het gevolg van het aanleveren van een feed door de adverteerder die niet van goede kwaliteit is. Stellia CMS probeert deze onregelmatigheden zo goed mogelijk eruit te filteren. Veel van dit soort fouten proberen wij op te vangen in de achtergrond binnen het platform van Stellia CMS. Maar soms willen wij de gebruiker de keuze geven hoe om te gaan met onregelmatigheden in een feed.

Het komt regelmatig voor dat een feed geen afbeeldingen bevat. Of de feed bevat wel afbeeldingen maar deze worden niet goed mee verzonden door de adverteerder. Dit heeft weer tot gevolg dat er wel producten op je website staan, maar geen afbeeldingen. Het kan ook voorkomen dat een feed in het geheel geen afbeeldingen bevat.

Ons advies is ervoor te zorgen dat producten zonder afbeeldingen niet worden geïmporteerd. Let er wel op dat je altijd de image URL mapt (zie verderop in deze handleiding). Doe je dit niet, dan zal dit hetzelfde effect geven als een feed waarin de afbeeldingen niet goed zijn meegegeven. Heb je ingesteld dat je producten zonder afbeelding wilt weren maar heb je de afbeeldingen niet gemapt dan zal dit tot gevolg hebben dat er geen producten worden ingeladen op je affiliate website.

Minimale prijs: (Niet verplicht, wel raadzaam)
Maak gebruik van een minimale prijs, eventueel te stellen op 0,01. Deze optie is om twee redenen belangrijk. Ten eerste voorkom je hiermee dat er onbedoeld gratis producten worden aangeboden. Een adverteerder kan fouten maken waardoor een product bijvoorbeeld geen prijs heeft.
Ten tweede kan je met deze optie hele grote feeds kleiner maken. Sommige feeds bevatten duizenden producten maar je kunt er op je website maximaal 5000 kwijt. Door een minimale prijs te kiezen sluit je producten onder deze prijs uit en zullen deze dus ook niet te zien zijn op je website.

Minimale en Maximale korting: (Niet verplicht)
Gebruik van deze optie heeft twee voordelen. Je voorkomt met het instellen van een minimale korting dat producten met een hele lage korting (en dus onaantrekkelijk voor je bezoekers) zichtbaar worden op je website.
Het tweede voordeel is het instellen van een maximale korting. Dit heeft als doel het filteren van fouten van je adverteerder. Stel dat je adverteerder per ongeluk een korting van 100% heeft ingevoerd in de feed, dan lijkt het product gratis.

Je kunt deze optie alleen gebruiken als je ook de “originele verkoopprijs ” en de “Verkoopprijs” (Zie later in deze handleiding) hebt gemapt. Het platform gaat namelijk het verschil tussen de originele verkoopprijs en verkoopprijs berekenen. Als je hier een minimale korting geeft maar je hebt “originele verkooprijs ” niet gemapt dan zal dit resulteren dat er geen producten geïmporteerd worden. Er zijn immers geen kortingen te berekenen.

De perfect webshop met product-feeds
Uitgebreide uitleg product-feeds

Stap 2: Beheer mapping

Aanmaken rubrieken: venster kies kolom
Nadat je de product-feed hebt toegevoegd kom je in bovenstaand scherm. Als de product-feed de juiste structuur heeft meegekregen door de adverteerder en de feed in goede orde is opgehaald binnen het affiliate netwerk, dan kan je hier een kolom kiezen die je wilt gebruiken als rubrieken op je affiliate webshop. Gangbaar is dat je hier kiest voor categorie of nog beter categorie-path. Laatst genoemde bevat vaak een prachtige structuur van ook sub-rubrieken. Is deze aanwezig binnen de product-feed dan raden wij aan die te gebruiken.

Let op. Wij leggen hier uit hoe je een nieuwe product-feed toevoegt. Heb je al eerder de product-feed gemapt dan ziet Stellia CMS dat. In dat geval krijg je dit venster niet te zien. Je hebt immers de product-feed al een andere keer gebruikt om rubrieken aan te maken. In dat geval begin je direct in het derde scherm namelijk: “Mappen Webshoprubrieken”.
Dit geldt ook voor als je een goede structuur van rubrieken op je affiliate website hebt aangemaakt met een andere feed of handmatig bij rubrieken-beheren. In dat geval kan je er voor kiezen dit venster over te slaan en direct door te gaan naar het volgende scherm “Mappen Webshoprubrieken.

Productfeed toevoegen op je webshop
Uitgebreide uitleg product-feeds

Aanmaken rubrieken: venster rubrieken toevoegen
In het bovenstaande voorbeeld hebben wij gekozen voor categorie-Path. Links zie je een aantal opties waaruit je kan kiezen namelijk:
- Absolute waarden
- Rubrieksuggesties
- Boomstructuur

In vrijwel alle gevallen is de boomstructuur de beste keuze. Echter, soms is een feed niet goed aangeleverd door de adverteerder waardoor in dat geval de twee andere keuzes beter werken.

In dit voorbeeld kiezen we voor de boomstructuur: een hele duidelijke structuur waarmee je de rubrieken die zijn meegeven in de feed ook zichtbaar maakt. Je kan hier de rubrieken ook aanpassen indien nodig. Als je besluit dit te doen, dan moet je rekening houden met de structuur van de rubrieken. Hoofdrubrieken bevatten geen streepjes. Een sub-rubriek heeft één streepje en een sub-sub-rubriek drie streepjes enzovoort.

Voorbeeld van een structuur:
Meubelen
-Slaapkamermeubilair
--Kledingkasten
--Bedden
--Matrassen
--Nachtkastjes
-Meubelen voor baby's en peuters
--Kinderstoelen en stoelverhogers
--Ledikanten, wiegen en wiegjes
--Commodes
-Stoelen
--Barkrukken
--Eetkamerstoelen

Ben je tevreden over de structuur dan kan je deze toevoegen aan je website. Dat doe je door deze toe te voegen als hoofdrubrieken. Ook kan je hier kiezen om de nieuwe rubrieken in al een bestaande rubriek toe te voegen. Heb je een compleet nieuwe website zonder rubrieken dan kies je ervoor deze rubrieken met sub rubrieken toe te voegen als hoofdrubriek aan je menubalk. Ben je niet tevreden over de gekozen rubrieken of de structuur dan kan je later alsnog rubrieken toevoegen en aanpassen bij promotiemateriaal > Rubrieken beheren.

Let op: Zorg ervoor dat je niet teveel hoofdrubrieken toevoegt om zo de overzichtelijkheid van de je website te garanderen. Gewoonlijk wordt gekozen voor maximaal 8 hoofdrubrieken.

Mappen van een product-feed was nog nooit zo gemakkelijk
Uitgebreide uitleg product-feeds

Mappen webshoprubrieken
Als je de rubrieken hebt toegevoegd zoals hiervoor omschreven dan kom je in een venster terecht waar je de feed kunt koppelen aan de rubrieken. Dit heet mappen.

Links zie je de feed van de adverteerder, rechts zie je de rubrieken die je zojuist hebt aangemaakt. De rubrieken hebben wij verduidelijkt met kleurtjes. Mappen kan je handmatig doen maar je kan ook kiezen om op automap te klikken. Houd er wel rekening mee als een naam van een rubriek dubbel voorkomt in de product-feed alleen de eerst aangemaakte rubriek wordt gekoppeld aan de feed. Automapping werkt dus alleen goed als elke rubriek een aparte naam heeft.

Stellia CMS staat niet toe dat er producten worden gemapt in een rubriek als daarachter ook nog sub-rubrieken zitten. Je kan dus alleen in de laatste rubriek producten mappen. De reden hiervoor is dat mobiele telefoons en tablets anders niet overweg kunnen met de website. Het komt dus regelmatig voor dat je niet alle rubrieken uit de product-feed hebt kunnen koppelen met de webshoprubrieken. Dat is heel normaal.

Tips goede mapping affiliate webshop
Uitgebreide uitleg product-feeds

Mappen webshopwaarden
Zodra je de webshoprubrieken hebt gekoppeld aan de product-feed en op opslaan hebt geklikt kom je in het tweede gedeelte van de mapping. Hier kan je de webshopwaarden mappen. Heb je bij “bewerk feed” gekozen voor het type feed shopping dan krijg je hier de shopping waarden te zien. Heb je gekozen voor het type feed vakantie, dan krijg je hier de vakantie waarden te zien. Daarom is het dus van belang dat je direct in het begin van het toevoegen van een nieuwe product-feed aangeeft of het om shopping of vakanties gaat. Hier hebben wij geen automap knop toegevoegd omdat elke feed anders is opgebouwd waardoor automap hier niet zal werken.

Een aantal velden is verplicht om de producten uit de product-feed te kunnen importeren namelijk:
- Uniek ID
- Productnaam
- Product URL
- Afbeeldingen

Map je de bovenstaande waarden niet dan worden er geen producten geïmporteerd. Probeer naast deze verplichte waarden zoveel mogelijk te mappen. Alles wat je niet kan mappen omdat het niet in beide lijstjes voorkomt kan je niet mappen en hoef je dus ook niet te mappen. Hoe meer je mapt des te meer informatie er op je affiliate webshop zal verschijnen. Wil je graag kortingsaanbiedingen op je affiliate website tonen kijk dan of je ook de originele prijs (From Price) kan mappen. Zie uitleg boven in deze handleiding bij bewerk feed.

Zo zorg je voor een goede mapping op je affiliate webwinkel
Uitgebreide uitleg product-feeds

Stap 3: Zet in import-wachtrij

Je bent er bijna. Je producten staan nu klaar om geïmporteerd te worden. Als je het toevoegen van je product-feed en de mapping goed hebt uitgevoerd, dan mag je op het draaiende pijltje drukken. Er verschijnt een zandlopertje dat aangeeft dat je producten worden geïmporteerd. De import is klaar zodra je weer het draaide pijltje ziet.

Wil je ook producten op je homepagina tonen, en niet alleen in je menubalk dan kan je hier lezen hoe je deze optie kunt toevoegen.