Wij maken affiliate toegankelijk!
Communiceren met je adverteerders

Communiceren met je adverteerders

Zoals in bijna alle aspecten van het leven, is ook in affiliate marketing communicatie ontzettend belangrijk. Een adverteerder die goed communiceert kan jou als publisher ontzettend helpen in het genereren van verkeer, aandacht en sales. Maar, waar moet je als publisher op letten voor een goede communicatie? En waarom is dat nou precies zo belangrijk?

Communicatie tussen merchant en affiliate kan de samenwerking maken of breken. Een merchant die slecht communiceert zorgt er vaak voor dat publishers ongemotiveerd raken. In het ergste geval raakt een publisher het vertrouwen in de merchant of het plezier in het werk kwijt. Krijg je weinig informatie? Krijg je onjuiste of onduidelijke informatie, waardoor je je website steeds aan moet passen? Dit werkt allemaal erg demotiverend voor een publisher.

Ook is communicatie belangrijk voor het succes van je website. Heeft de adverteerder een uitverkoop waar jij niks van wist? Dan zal je conversie hard kelderen, de klant kan hetzelfde product immers ergens anders goedkoper krijgen. Kortom, communicatie is een van de belangrijkste factoren voor een goede samenwerking tussen affiliate en merchant. 

Kiezen van een merchant die goed communiceert

Er zijn voor publishers vaak ontzettend veel opties als het gaat om een keuze tussen verschillende adverteerders. Voor dezelfde branche kunnen wel tientallen adverteerders beschikbaar zijn. Daarom is het slim om een adverteerder uit te kiezen waarmee je vanaf het begin het gevoel hebt dat er een goede samenwerking kan ontstaan.

Communicatie is, zoals eerder gezegd, een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Daarom is het als publisher verstandig om meteen te kijken wel adverteerders duidelijk en snel communiceren. Geven ze je voldoende en duidelijke informatie over hun producten? Reageren ze op tijd? Al deze factoren zijn belangrijk voor het vinden van een adverteerder waarmee jij een lange relatie op kunt bouwen. 

Als publisher is het ook fijn als een adverteerder je helpt en meedenkt bij het maken van campagnes. Vraag bijvoorbeeld eens of de adverteerder regelmatig content aanlevert die je kunt gebruiken op je websites. Vraag hoe de adverteerder omgaat met een eventuele uitverkoop. Laat hij dit van tevoren weten? Op welke manier?

De belangrijkste tip in dit geval is: wees niet bang om te vragen. Als je iets niet vraagt, zul je het antwoord ook nooit weten. En een merchant heeft liever 10 vragen om te beantwoorden, dan 10 gemiste sales door slechte communicatie. 

Maak duidelijke afspraken met je adverteerder

Als publisher is het fijn als je duidelijke afspraken hebt met je adverteerder en dat je weet wat de adverteerder precies van jou verwacht. Afspraken die je sowieso moet maken zijn:

  1. Welke producten ga jij precies promoten? Gaat het om de hele webshop, of een selectie? 
  2. Welk vergoedingsmodel gaat de merchant hanteren om jou te betalen? 
  3. Mag je content of promotiemateriaal van de adverteerder gebruiken voor jouw website?
  4. Welke betalingstermijn hanteert de adverteerder?

Deze vier afspraken zijn de basis voor elke succesvolle samenwerking. Daar bovenop kun je nog meer aanvullende afspraken maken, zoals wie er aansprakelijk is voor de verkochte producten, hoe de klantenservice geregeld wordt en hoe het zit met retours. Maak je over deze onderwerpen geen duidelijke afspraken, dan kun je nog wel eens voor onaangename verassingen komen te staan, bijvoorbeeld wanneer een klant jou aansprakelijk stelt voor een kapot product. 

Commissies uitbetaling

De allerbelangrijkste afspraken voor de affiliate zijn natuurlijk die over geld. Welk verdienmodel wordt er gebruikt en welke betalingstermijn wordt gehanteerd? Als affiliate doe je dit namelijk waarschijnlijk niet alleen als hobby, maar ook om betaald te worden. Als er geen duidelijke afspraken zijn over de betaling kun je als affiliate een stuk minder verdienen dan je in eerste instantie verwacht had. Of je krijgt je betaling veel later dan je verwacht had. In het ergste geval krijg je zelfs helemaal niks betaald. Zorg daarom dat er altijd duidelijke afspraken zijn. 

Aanlevering van content en promotiemateriaal

Ook de afspraken over het gebruik van content en promotiemateriaal van de adverteerder zijn belangrijk. Als publisher kun je natuurlijk al je content zelf maken, maar het bespaart veel tijd als de merchant af en toe content aanlevert die je kunt gebruiken op je website. 

Promotiemateriaal zoals de banners en advertenties die je eventueel gebruikt op je website, kunnen natuurlijk het beste van het bedrijf komen waar je voor adverteert. Dit wekt meer vertrouwen bij de klant, omdat ze zien dat advertenties van een bekend bedrijf komen. Dit is positief voor jou, want meer vertrouwen bij klanten betekent over het algemeen hogere conversie. 

Aanvullende afspraken maken met adverteerders

Deze vier afspraken zijn de basis voor elke succesvolle samenwerking. Daar bovenop kun je nog meer aanvullende afspraken maken, zoals wie er aansprakelijk is voor de verkochte producten, hoe de klantenservice geregeld wordt en hoe het zit met retours. Maak je over deze onderwerpen geen duidelijke afspraken, dan kun je nog wel eens voor onaangename verassingen komen te staan, bijvoorbeeld wanneer een klant jou aansprakelijk stelt voor een kapot product. 

Communicatie tijdens de samenwerking

Ook na het maken van de afspraken aan het begin van de samenwerking is het belangrijk goed te blijven communiceren met je adverteerder. Je wil het bijvoorbeeld, zoals eerder gezegd, weten wanneer een uitverkoop aanstaande is, zodat je je website of advertenties aan kunt passen. 
Belangrijk om te weten is welk kanaal de adverteerder gebruikt voor de communicatie. Is dit een kanaal waar jij bekend mee bent en wat je fijn vindt? Mocht dit niet zo zijn, zou het zomaar zo kunnen zijn dat je bepaalde communicatie misloopt. 
Als laatste wil je altijd terecht kunnen bij je publisher met eventuele vragen over nieuwe producten of andere vragen. Dit is opnieuw belangrijk voor het succes van je website, omdat alles duidelijk moet zijn voor de publisher. Zonder duidelijkheid kun je geen goede content maken, zal je al snel per ongeluk valse informatie geven of heb je zelf niet genoeg informatie om aan een klant te geven. 

Kortom, goede communicatie is ontzettend belangrijk voor je succes als publisher. Wees daarom niet bang om dingen te vragen aan je adverteerder en te zorgen dat alles duidelijk is. Hou altijd een goede, open en transparante communicatie, ook als er dingen fout gaan op je website. Zo bouw je een sterke, langdurige samenwerking zonder voor nare verassingen te komen staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *