Iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar bijna niemand weet eigenlijk precies wat het is: cookies. Als we een pop up krijgen van een website over het accepteren van cookies, klikken de meeste mensen maar gewoon op accepteren. Voor de marketingwereld zijn cookies van onschatbare waarde, omdat ze inzicht geven in het internetgedrag van verschillende doelgroepen en bedrijf gerichter kunnen adverteren. Maar voor een affiliate marketeer zijn third party cookies vaak dodelijk. Wat third party cookies zijn, waarom ze zo erg zijn en wat je ertegen kunt doen lees je in deze blog!
Wat zijn cookies?
Als je op internet zit krijg je eigenlijk altijd te maken met cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die, met toestemming van de bezoeker van een website, op de computer geplaatst worden om zo bij te kunnen houden wat een bezoeker precies doet op je website, hoelang je op een website zit, kortom: je surfgedrag. Deze informatie is waardevol voor bedrijven, omdat ze hiermee gerichte advertenties kunnen plaatsen op de websites waar jij vaak op komt.
First en third party cookies
Binnen de cookies maken we onderscheid tussen veel verschillende soorten cookies. Al die soorten cookies hebben allemaal een verschillende functie. In deze blog ga ik niet verder in op de functies van verschillende cookies, maar wel op twee soorten cookies: de first en third party cookies.
First party cookies zijn cookies die geplaatst worden door de website die je bezoekt. Zij gebruiken de cookies vaak om te kijken wat je op hun website doet en waar je interesse in toont. Deze cookies zijn relatief onschuldig voor gebruikers.
Een minder onschuldige vorm van cookies voor affiliate marketeers is de third party cookie. Dit zijn cookies die niet komen van de website waar je op zit, maar van een bedrijf die advertenties op de website plaatst die je bezoekt. Deze cookies zijn waardevol voor een bedrijf die adverteert op websites, omdat zij je ook kunnen volgen naar andere websites met deze cookies en de advertenties daarop aan kunnen passen.
Waarom zijn third party cookies dodelijk voor een publisher?
1. de eigenaar van de website moet volgens de privacywet third party cookies kunnen verwijderen.
Dit klinkt op zich nog niet heel erg. Je zou denken dat je als website eigenaar dan gewoon de third party cookies niet toelaat. Dit is in de praktijk echter een stuk lastiger. Zodra je namelijk de producten van een andere website gaat promoten, zij het via een advertentie, productfoto’s of andere manieren, kan een adverteerder cookies plaatsen op de computer van de bezoeker van een website. Als eigenaar van een website is het bijna onmogelijk om deze cookies tegen te houden of te verwijderen van je website, omdat een adverteerder de cookies overal op jouw website kan “verstoppen”.
Volgens de wet ben je wél aansprakelijk als een adverteerder toch cookies plaatst via jouw website, omdat jij de eigenaar bent van de website. Zoals eerder gezegd is de eigenaar van de website verantwoordelijk voor de cookies die geplaatst worden, ook als de eigenaar deze cookies niet zelf plaatst.
Een bezoeker van jouw website moet de mogelijkheid hebben om third party cookies te weigeren, maar in de praktijk kan een websiteeigenaar bijna onmogelijk voorkomen dat er toch third party cookies worden geplaatst, ook al weigert een bezoeker die cookies. Op platformen zoals WordPress ben je dus eigenlijk bijna altijd strafbaar bezig. Stellia CMS gaat hier anders mee om, waardoor je niet strafbaar bent en bedrijven geen third party cookies kunnen plaatsen. Weten hoe? Lees dan snel verder!
2. adverteerders gebruiken third party cookies voor retargeting
Voor een affiliate telt vaak de laatste klik voor de aankoop om commissie te kunnen ontvangen. Een adverteerder wil natuurlijk kosten besparen en zal proberen om die laatste klik van jou af te pakken, door middel van retargeting.
Door het installeren van de tracking cookies (cookies die bijhouden naar welke websites jij gaat) weet een adverteerder precies op welke website jij actief bent. Als zij zien dat je interesse toont in hun product op je website, maar nog niet meteen na de klik op de advertentie op jouw site koopt, zullen ze er alles aan doen om de laatste klik van je af te pakken. Dit heet retargeting.
Voorbeeld: een bezoeker komt op je site en klikt een advertentie aan voor een laptop. Hij kijkt wat rond op de site van de adverteerder, maar koopt nog niks. In plaats daarvan gaat de bezoeker eerst nog even op FaceBook kijken. De adverteerder kan door middel van de cookies zien dat jouw bezoeker op FaceBook zit en laat die persoon via FaceBook hun eigen advertenties zien. Als die persoon vervolgens klikt op een van de advertenties van de adverteerder zelf en wel iets koopt, heeft de adverteerder de laatste klik te pakken en hoeven ze jou geen commissie te betalen, ook al heb jij in eerste instantie de interesse voor het product gewekt bij de klant.
Op deze manier loop je veel sales mis en verdien je dus ook veel minder geld. Dit is allemaal makkelijk opgelost als een bedrijf geen third party cookies kan plaatsen op jouw website.
Hoe voorkomt Stellia dan third party cookies?
Stellia heeft een systeem weten te ontwikkelen waarbij in bijna alle gevallen third party cookies niet geplaatst kunnen worden. Bedrijven hebben simpelweg niet de mogelijkheid om deze cookies te plaatsen. De cookies worden gefilterd uit de advertenties en alle andere plekken waar een adverteerder ze probeert te plaatsen. Dit biedt veiligheid voor de klanten van Stellia, omdat zij zich niet langer zorgen hoeven te maken over het overtreden van de wet. Ook levert dit meer sales op voor de klanten van Stellia, omdat adverteerders niet langer aan retargeting kunnen doen, zonder de tracking cookies die zij voorheen wel konden plaatsen. Zo probeert Stellia te zorgen voor veiligheid en succes van al haar klanten. Let wel op: ook Stellia kan niet alle cookies verwijderen. In een heel zeldzaam geval kan een adverteerder toch third party cookies plaatsen. Stellia is dan niet aansprakelijk.