HomeAffiliateWaarom SEO-vindbaarheid zo belangrijk is
Waarom SEO vindbaarheid zo belangrijk is

Waarom SEO-vindbaarheid zo belangrijk is

Als affiliate marketeer is SEO een term die je waarschijnlijk vaak hoort. Zeker als beginnend publisher word je doodgegooid met SEO, zoekmachine optimalisatie en soortgelijke termen. Maar voor veel beginnende publishers is het vaak niet helemaal duidelijk wat SEO precies inhoudt en waarom dit nou zo belangrijk is. Daarom in deze blog: wat is SEO? Hoe werkt het en waarom is het zo belangrijk? 

Wat is SEO?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Dit betekent vrij vertaald zoekmachine optimalisatie en houdt het proces in waarbij je je website op een bepaalde manier maakt om zo te zorgen dat deze zo hoog mogelijk eindigt in de zoekresultaten van Google. Doe je dit niet dan zal je website weinig bezoekers trekken, omdat hij slecht gevonden wordt. De meeste mensen gaan namelijk niet naar pagina dertig van de google resultaten, als ze op pagina één kunnen vinden wat ze zoeken.

SEO is dus ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Is je website niet geoptimaliseerd voor de zoekmachines, dan zullen maar weinig mensen je website vinden en verdien je heel erg weinig geld aan je website. Om veel geld te verdienen aan een website heb je bezoekers nodig en die trek je met SEO. 

Nog een belangrijk voordeel van SEO, is dat het gratis is. Je kunt vaak zelf met een paar aanpassingen de vindbaarheid al verbeteren zonder daar een cent voor uit te geven. Voor je gaat beginnen met enorme reclame campagnes, kun je het beste eerst zorgen dat je SEO in orde is. 

Hoe werkt SEO?

SEO bestaat uit verschillende onderdelen, waarvan de belangrijkste de inhoud van je webpagina’s is. Google zal proberen door middel van algoritmen te achterhalen waar je webpagina over gaat, wat de inhoud is en voor welke doelgroepen dit relevant is. Deze informatie wordt vervolgens vergeleken met de zoektermen die mensen het meest gebruiken om de informatie die op jouw pagina staat te vinden. 

Voorbeeld: je hebt een website die gaat over affiliate marketing. Op je website gebruik je niet het woord “affiliate”, maar het woord “publisher”. Mensen die iets willen lezen over affiliate marketing, zullen misschien minder snel het woord “publisher” in google intypen, maar eerder het woord “affiliate”. Als je jouw webpagina dus vol hebt staan met het woord “publisher”, zal het slecht gevonden worden. Vervang je “publisher” voor “affiliate”, zal je pagina veel beter gevonden worden.

SEO werkt voornamelijk met het aantal relevante zoekwoorden. Heb je maar één keer het woord “affiliate” op je webpagina staan, wordt die pagina slechter gevonden dan wanneer je dat woord er dertig keer op hebt staan.

Een website die goed geoptimaliseerd is voor Google, moet rekening houden met 9 verschillende onderdelen. Dit zijn:

  1. De URL moet het zoekwoord bevatten
  2. De title tag moet het zoekwoord bevatten
  3. Eén H1 paginatitel met zoekwoord
  4. Als het mogelijk is een aantal H2 titels met zoekwoord
  5. Goede, leesbare teksten waarin het zoekwoord verwerkt wordt
  6. De pagerank van de pagina
  7. De laadsnelheid van de pagina
  8. Een schone broncode
  9. Het linkprofiel van je website

Veel van deze dingen zijn vrij vanzelfsprekend, maar sommige zijn nog wat lastiger voor beginnende affiliates. Daarom ga ik een aantal van deze punten wat verder bespreken. 

De pagerank van de pagina

Pagerank is een van de moeilijkste aspecten van SEO, maar ook een erg belangrijke. Het meet simpel gezegd hoe populair je website is. Dit doet Google vooral door te kijken welke en hoeveel andere websites links hebben die mensen doorsturen naar jouw website. Vervolgens is de pagerank van de websites die die links hebben ook weer belangrijk voor de pagerank van jouw website. 

Er zijn twee manieren om de pagerank te verbeteren: linkbuilding en linkbaiting. Linkbuilding houdt in dat je zelf actief gaat zorgen dat er meer links naar jouw website gaan. Dit kan bijvoorbeeld als je verschillende websites door die websites naar elkaar te linken. Je kunt ook contact opnemen met eigenaren van andere websites om te vragen of ze jouw link willen plaatsen of een gastblog schrijven met jouw link voor die websites. Er zijn op internet genoeg gemeenschappen te vinden voor linkbuilding, mensen die links met elkaar uitwisselen om op hun website te zetten en zo elkaar te helpen. 

Als je aan linkbaiting doet maak je content die zo interessant of controversieel is dat heel veel mensen automatisch op de link klikken. Zo gaat de pagerank omhoog door het toegenomen verkeer en populariteit van de links. 

Het linkprofiel van je website

Het linkprofiel heeft opnieuw te maken met linkbuilding, alleen gaat het deze keer niet om de populariteit van je website of de links die naar je website toe gaan. Het gaat om de inhoud van de links die naar jouw website verwijzen. Belangrijke aspecten voor een goed linkprofiel zijn de relevantie van de links en de content waarnaar ze verwijzen, de kwaliteit van de content (teksten, afbeeldingen, etc.) & de kwaliteit van de pagina waar de link op staat. Het lijkt dus erg veel op de pagerank. 

Het belangrijkste voor je linkprofiel is natuurlijkheid. Als je in een keer heel veel linkjes erbij krijgt, zal google ervan uitgaan dat je bijvoorbeeld betaald hebt voor al die linkjes en dat is iets waar google je voor kan straffen. Met goede content zal een webpagina vanzelf links naar jouw webpagina plaatsen als verwijzing of versterking voor hun content. Zo groeit je linkprofiel langzaam, maar natuurlijk. 

Voor de rest is SEO vrij vanzelfsprekend. Zorg voor goede, relevante en kwalitatieve content, het liefst met een goed aantal relevante zoekwoorden, en je pagina zal stijgen in de zoekresultaten. 

Is SEO ook voor jou?

SEO kan soms vrij technisch klinken en lang niet iedereen staat te springen om er meteen aan te beginnen. Als je je een beetje inleest, kun je echter al vrij snel en makkelijk verbeteringen maken aan je SEO. SEO is belangrijk voor iedereen, voor de vindbaarheid van je website en het wordt zeker aangeraden er mee over te lezen en eraan te beginnen, als je wil dat je website goed gevonden wordt. Er zijn ook SEO-tools, die je op je website kunt installeren om te laten zien hoe goed de vindbaarheid is van je website en wat je kunt doen om die te verbeteren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën