Op het moment dat een bezoeker via de website van een affiliate (publisher) actie onderneemt op een advertentie van een adverteerder, wordt dit geregistreerd. Bepaalde, vooraf afgesproken acties leveren geld op. De vergoedingsmodellen worden vaak uitgedrukt in afkortingen: CPS, CPL, CPC en CPM. Wat betekenen die afkortingen?
CPS = Cost per Sale
Het CPS-verdienmodel is de meest prestatiegerichte vorm van adverteren. Dit vergoedingsmodel houdt in dat de publisher wordt beloond met een bepaald percentage van een aankoopbedrag. Als een bezoeker op de website van een publisher klikt op een advertentie van de adverteerder, en hieruit volgt een aankoop, dan krijgt de publisher een percentage van deze aankoop. Meestal ligt de vergoeding tussen de 6 en 10% van het aankoopbedrag.
CPL = Cost per Lead
Een lead kan een aanmelding, bestelling, inschrijving of afsluiting van een overeenkomst zijn. Als een adverteerder via de publisher een lead krijgt, dan beloont hij de publisher hiervoor. De adverteerder heeft weliswaar op dit moment niet een directe verkoop maar kan wel bijvoorbeeld een database met potentiele klanten opbouwen.
CPC = Cost per Click
CPC is geschikt voor elke website en elke doelgroep. Hier gaat het om een vergoedingsmodel waarbij voor elke click op de advertentie een vooraf afgesproken vergoeding wordt betaald. CPC wordt ook wel aangeduid als PPC, Pay per Click.
CPM = Cost per Mille
Bij het CPM-vergoedingsmodel wordt de publisher beloond door de adverteerder voor elke 1000 x dat de advertentie zichtbaar is geweest op het internet. Hier is het voordeel voor de adverteerder dat meer mensen het product van de adverteerder zien en zo potentiële klanten kunnen worden. Dit vergoedingsmodel is vooral geschikt voor publisher-websites met een groot bereik.
Ook een combinatie van de verschillende verdienmodellen is mogelijk. Zo kan een publisher geld verdienen met alle modellen tegelijk: bij 10.000 bezoekers op de website een vergoeding CPM en/of CPC, een vergoeding voor de clicks op de advertentie die een inschrijving op bijvoorbeeld de nieuwsbrief opleveren (CPL) én een vergoeding voor de directe verkopen die de clicks opleveren (CPS).