Het lijkt erop dat het promoten van diensten en producten door adverteerders en verkopers in de toekomst steeds moeilijker wordt. “En dat hebben ze ook echt aan zichzelf te danken” aldus Hans van Krieken, DGA van Stellia CMS. Hans heeft zelf jarenlang gewerkt in de telemarketing branche. Hij had verschillende eigen callcenters, verspreid over het hele land, van waaruit tienduizenden consumenten en bedrijven elke dag gebeld werden. Daarnaast gaf hij als interim ook adviezen aan partijen die telemarketing in eigen huis haalden.
Hans vertelt: “Het was een chaos. Ook al hielden wij ons netjes aan de wet, de gebelde was vaak niet gediend van ons telefoontje. Het gevolg hiervan was dat de adverteerders (onze opdrachtgevers) met boze blikken werden aangekeken. Waarom bellen ze ons nu op, en altijd tijdens het eten. Ik bel of schrijf jullie zelf wel aan als ik er aan toe ben. Nooit meer bellen! Dit was een veelvoorkomende reactie”.
Het bel-me-niet vloeit voort uit infofilter, adverteerder en partijen die consumenten belden (de uitvoerders) waar ook ZZP’ers, VOF’s en maatschappen onder vielen. Zij moesten vaak extreem hoge bedragen afdragen om hun bel-me-niet bestand te laten ontdubbelen. Dit ging allemaal op basis van nummer dus als de consument een nieuw toestel kreeg, dan kon hij zich weer inschrijven. Het was geen waterdicht systeem. Het kostte de uitvoerder veel geld en de consument werd niet voldoende geholpen.
Infofilter was in de ogen van Hans een slim marketing trucje. Er kwamen in die tijd steeds meer aanbieders van adressen. Deze adressen werden te pas en te onpas en tegen extreem lage prijzen verkocht. Belbestanden werden gekopieerd en zo kon iedereen adressen verkopen. Ja en dat gaat iemand geld kosten. Infofilter zou consumenten moeten helpen om van de ongevraagde telefoontjes af te komen. Maar het zorgde ook voor mutaties in het bestand en Infofilter zou deze mutaties beheren. Je moest dus, waar je ook je bestand vandaan had, het door Infofilter halen. Iedereen die niet meer gebeld wilde worden zou er dan uitgehaald worden. Dat leverde Infofilter, later het bel-me-niet register natuurlijk een enorm bedrag op. Dit was slim maar ging over de ruggen van de consumenten en bedrijven.
Er moest iets veranderen, de markt was er duidelijk klaar voor. De callcenters echter, hadden er geen belang bij want het zou hen niet ten goede komen. Hans is in ieder geval uit de belbusiness gestapt, want hij wil niet iets doen waar hij zelf niet achter staat. Hans is overgestapt op affiliate marketing: “Omdat de consument hier zelf beslist wat hij wil kopen en wat niet”.
Het is de hoogste tijd voor het bel-me wel register. Wil je gebeld worden dan geef je dat aan en doe je dat niet dan krijg je geen ongevraagde telefoontjes meer! Wij zijn voor!! En ook staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken snapt wat er aan de hand is. “Kabinet verbiedt ongevraagde telefonische verkoop” luidt de titel van een nieuwsbericht. Geweldig Mona! Lees hier wat de ideeën van Mona zijn.
En dan hebben we ook nog de Nee-Nee sticker. Een vergelijkbaar verhaal. Deze sticker voor op je deur moest je ophalen bij bijvoorbeeld het gemeentehuis of je kan hem betaald bestellen op het internet. De consument vindt dat er veel moeite voor moet worden gedaan. En vergeet niet dat voor al die ongevraagde reclame duizenden bomen moeten worden gekapt. En dit voor papier dat zo de vuilnisbak ingaat. Een zware belasting voor het milieu, al die inkt op papier dat niet eens wordt gelezen. Lees hier wat de invoering van de ja-ja-sticker de folderbranche gaat kosten.
Naar de mening van Hans zal deze sticker de folderbranche zeker geld gaan kosten, maar anderzijds zal het wel meevallen. De consument zat duidelijk niet op al die reclame te wachten, dat blijkt uit cijfers van verschillende onderzoeken. Een mooie oplossing, die Ja-Ja sticker: wil je reclame op je deurmat dan geeft de consument dit zelf aan. De test is in Amsterdam een succes! En nu maar wachten tot het landelijk wordt ingezet. Lees meer hierover op de pagina van gemeente Amsterdam.
Dit alles gaat internetmarketing en dus ook de affiliate marketing een boost geven. Wij kunnen niet wachten! Kom maar op met de wetgeving tegen ongewenste reclame! Laat de consument zelf zoeken naar wat hij wil hebben!