Affiliate marketing is een grote industrie, die wereldwijd zo’n 12 milard dollar waard is. Het is een industrie die natuurlijk alleen kan bestaan door de opkomst van het internet in de jaren 90. Samen met de ontwikkeling van het internet en technologie, blijft ook affiliatie marketing ontwikkelen en veranderen. Nieuwe, innovatieve manieren van affiliate marketing ontstaan constant door deze ontwikkelingen. Ook in 2023 zal affiliate marketing blijven veranderen, innoveren en ontwikkelen. Wat zijn de trends op gebied van affiliate marketing in 2023? Je leest het in deze blog!
De opkomst van influencers
Influencers zijn een fenomeen waar iedereen ondertussen wel bekend mee is. Het zijn grote online persoonlijkheden met een nog grotere groep volgers en supporters. Influencers komen in de vorm van accounts op alle grote sociale media, zoals Instagram, YouTube en Snapchat.
Deze groep is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor zowel grote als kleine bedrijven in hun affiliate marketingcampagnes. Met soms wel honderdduizenden of miljoenen volgers hebben zij een enorm bereik en zijn ze van onschatbare waarde voor de marketingwereld. Zo ook voor de affiiate marketeers. Dankzij het enorme bereik van mensen zoals Enzo Knol, Monica Geuze en nog veel meer anderen wordt het makkelijk om jouw product in één keer bekend te maken bij een enorme groep mensen.
Influencers zijn er voor iedereen. De grote influencers, zoals hierboven genoemd, zullen voor de kleinere bedrijven misschien minder aantrekkelijk zijn, omdat de kosten voor een affiliate advertentie erg hoog zullen zijn. Er zijn echter genoeg kleinere influencers te vinden voor elke branche of niche. Influencers met tienduizenden volgers hebben alsnog een enorm bereik en vormen vaak zelfs een soort autoriteit in het gebied van jouw niche of branche. Het voordeel van deze kleinere influencers is ook, dat ze minder aanbiedingen krijgen voor samenwerkingen en dus sneller zullen happen op jouw aanbieding. Zo betaal je niet de hoofdprijs, maar heb je wel een enorm bereik.
Influencers zullen in 2023 een enorme rol blijven spelen in de affiliate marketingwereld. Dit is een trend die al enkele jaren aan de gang is en nog zeker een hele tijd door zal zetten.
Stembesturing
Stembesturing klinkt als iets ontzettend futuristisch, uit een sci-fi film van de jaren 90. Stembesturing is echter al een groot fenomeen in het dagelijks leven, zonder dat je het misschien doorhebt. Je kunt bijvoorbeeld al via je AirPods aan Google vragen wat voor weer het wordt, of wat de goedkoopste laptop is.
Ook apparaten zoals Alexa en de Google Home zijn, vooral in Amerika, hard in opkomst. Dit zijn apparaten die je in huis zet en waarmee je vervolgens met je stem van alles kunt besturen. Van het afspelen van muziek tot, opnieuw, het weer, alles kan met alleen de stem gedaan worden.
Met de opkomst van stem gestuurd Google, komen er ook veranderingen kijken bij de manier waarop je SEO gebruikt op je website. Een tip is bijvoorbeeld om in plaats van zoekwoorden, vragen in je titel te verwerken. Waar iemand op Google misschien “affiliate marketing” in zou typen, wordt het met stembesturing eerder een vraag, zoals “wat is affiliate marketing?”. Om de zichtbaarheid hoog te houden, is het slim om die vragen in je tekst te verwerken.
Kwaliteit boven kwantiteit
Nu de crawlers van Google websites die trucjes gebruiken om hoog te scoren in de SEO steeds meer beginnen te straffen (website verwijderen uit de zoekresultaten, etc.) zal de kwaliteit van je website belangrijker worden dan de kwantiteit. Waar je voorheen goed kon scoren door gewoon zo veel mogelijk zoekwoorden in je tekst te proppen, is het nu belangrijk om content van een hoge kwaliteit te produceren. Teksten moeten relevant en informatief zijn om nog goed te scoren in SEO rankings.
Ook voor linkbuilding geldt dit. Een natuurlijk linkprofiel is tegenwoordig veel waardevoller dan een linkprofiel met explosieve groei. Wanneer er binnen korte tijd veel meer links naar je website bijkomen, zal Google dit beschouwen als een soort “valsspelen” en je linkprofiel verslechtert hierdoor. Dit zorgt opnieuw voor mindere vindbaarheid. Daarom is ook hier de tip: focus op kwaliteit. Als je website gevuld is met kwaliteitscontent, zullen andere websites “automatisch” naar jouw website gaan linken, als uitbreiding voor de eigen content of gewoon als voorbeeld.
Focus je SEO-strategie de komende tijd dan ook veel minder op de kwantiteit, en meer op kwaliteit. Dat is in 2023 dé manier om goed gevonden te worden!
De opkomst van B2B
B2B komt in 2023 hard op. We zien steeds meer publishers hun diensten al richten op B2B activiteiten, in plaats van B2C. B2B staat voor Business to Business en houdt de verkoop van producten of diensten van bedrijf tot bedrijf in. Vaak gaat dit om groothandel bedrijven, zoals het Chinese Alibaba.
B2C staat voor Business to consumer en houdt het verkopen van producten of diensten van bedrijven aan klanten in. Dit was tot nu toe de meest gangbare optie voor publishers, maar ook B2B is een industrie waar je je misschien aan kunt gaan wagen, aangezien ook dit in 2023 een grote trend is.
Regionaal in plaats van wereldwijd
Steeds meer affiliate marketeers richten zich op regio’s, in plaats van hun campagnes of advertenties te richten op landelijk of wereldwijd niveau. Regionaal zitten er vaak grote verschillen tussen de denkwijze van mensen en of zij wel of niet vraag hebben naar een bepaald product. Een affiliate marketeer die zich richt op de randstad, gaat bijvoorbeeld heel weinig tractor accessoires verkopen.
Richt je bij je nieuwste website of advertentie eens op één regio, verdiep je in de problemen van de mensen die in die regio wonen en naar welke producten vraag is. Doe je dit goed, dan kun je flink verdienen aan de verschillende regio’s over de hele wereld. Kortom, er zijn genoeg nieuwe trends als het gaat om affiliate marketing. Belangrijk voor publishers is om op de hoogte te blijven van deze trends en mee te veranderen met de markt. Want, als je dit goed doet, kun je er een goed gesmeerde boterham mee verdienen!