Aan affiliate marketing kleven voordelen én nadelen. Of voor jou als publisher of adverteerder de voordelen opwegen tegen de nadelen, kan alleen jijzelf bepalen. Een en ander hangt natuurlijk af van je product, je website, de gekozen vergoedingsstructuur en de hoeveelheid tijd die je er aan wilt besteden.
5 voordelen van affiliate marketing
1. Het no cure no pay systeem. Dit is een groot voordeel voor de adverteerder. Immers, er wordt alleen betaald bij resultaat: een aankoop of een inschrijving op je nieuwsbrief. Als je willekeurig betaalde advertenties plaatst, dan moet je maar afwachten wie er op klikt en of die kliks ook resulteren in de gewenste acties.
2. Als je een netwerk gebruikt, en dat doen de meeste affiliates, dan hoef je niet op zoek naar geschikte partijen. Vraag en aanbod vindt elkaar moeiteloos via netwerken zoals TradeTracker.
3. Je kunt via het netwerk van je keus vaak ondersteuning krijgen zodat je optimaal gebruik kunt maken van alle mogelijkheden van affiliate marketing.
4. Je hebt snel extra bezoekers in je webshop en je klantenkring breidt zich hierdoor snel uit: meer verkopen!
5. Via affiliate marketing kan je je naamsbekendheid en merkbekendheid snel vergroten.
3 nadelen van affiliate marketing
1. Aan affiliate marketing zijn kosten verbonden. Soms is dat een afdracht per transactie en/of betaal je maandelijkse kosten voor gebruik van het netwerk.
2. Adverteerders hebben niet volledig invloed op de publishers. Hoe worden hun producten gepromoot? Wordt oud materiaal tijdig verwijderd?
3. Niet alle diensten en producten lenen zich voor affiliate marketing. Producten met een zeer kleine marge bijvoorbeeld zoals haarspeldjes of plastic bekertjes. Ook al bied je een flinke commissie, de kosten van affiliate marketing wegen dan niet op tegen de verdiensten.