HomeAffiliate5 grootste valkuilen voor beginnende publishers
affiliate valkuilen

5 grootste valkuilen voor beginnende publishers

Affiliate marketing klinkt voor veel mensen als de ideale manier om een passief inkomen te verdienen. En, dat is ook zo. Affiliate marketing is een snelgroeiende industrie die volgens cijfers van Marketingfacts in 2016 goed was voor maar liefst 149 miljoen euro. Ook het toenemende aantal affiliate netwerken, zoals Daisycon, Tradetracker en Awin worden steeds toegankelijker voor beginnende publishers. 

Dit zijn de valkuilen waar jij niet in moet trappen

Toch zijn er een aantal valkuilen voor beginnende publishers, waardoor veel beginners uiteindelijk opgeven. Daarom in deze blog: de 5 grootste valkuilen voor beginnende publishers (en wat je kunt doen om ze te vermijden). 

1. Geduld
Deze hoor je vast vaker en dat is met goede reden. Dit is namelijk één van de belangrijkste dingen die je nodig hebt om succesvol te worden als affiliate marketeer. Een beginnend publisher heeft vaak tijd nodig om uit te vinden hoe alles werkt, hoe je het beste een website maakt, wat belangrijk is, hoe je in contact komt met de beste adverteerders, etc. Daarom kost het voor beginnende publishers vaak maanden voor ze serieus geld gaan verdienen, laat staan jaren om van je affiliate marketingwebsites te kunnen leven. Een reden voor publishers om vaak snel op te geven is dan ook dat er niet snel genoeg geld verdiend wordt.

De meeste beginnende publishers zullen in de eerste twee maanden sowieso geen geld verdienen, om een hele simpele reden. De eerste maand ben je bezig met het uitzoeken van het maken van websites, adverteerders zoeken en andere zaken om je websites op gang te krijgen. De tweede maand, als je alle websites af hebt, moet google je website indexeren. Dat houdt in dat google je website zichtbaar maakt voor de zoekmachines, zodat potentiele klanten je website ook echt kunnen vinden. Dit kan soms tot wel een maand duren. Vandaar dat je de eerste twee maanden bijna niks zult verdienen. 

Het spreekt dus voor zich dat een publisher veel doorzettingsvermogen moet hebben om goed geld te verdienen. Heb je dat niet? Dan zal je hoogstwaarschijnlijk na een paar maanden opgeven, zonder echt iets verdient te hebben. Heb je dat wel? Dan kun je als affiliate marketeer flink geld verdienen. Dit is ook de reden dat veel beginnende publishers ook andere betaalde werkzaamheden uitvoeren, naast hun affiliate websites. Dit is een manier om zonder risico te beginnen, zodat je uiteindelijk van je affiliate websites kunt gaan leven. 

2. afhankelijkheid 
Veel beginnende publishers centreren hun onderneming rond één of twee adverteerders. Ze genereren zoveel mogelijk aandacht voor die advertenties, stoppen tijd in SEO, content, etc. en zijn zo afhankelijk van één of twee adverteerders. Dit is niet slim. Het zou namelijk zomaar kunnen gebeuren dat een adverteerder stopt met zijn/haar campagne, waardoor jij een groot deel van je omzet misloopt. Dit kan een enorme klap zijn, zeker als je veel tijd hebt gestoken in het wekken van de aandacht voor die adverteerder. 

Het is beter om als publisher samen te werken met een aantal verschillende adverteerders. Je zou dit zelfs kunnen doen met verschillende adverteerders rondom hetzelfde onderwerp. Heb je veel tijd gestoken in een website voor laptops, maar je adverteerder stopt er mee? Schakel dan gewoon over naar een andere adverteerder, die ook laptops verkoopt. Zo kun je dezelfde website gewoon hergebruiken en ben je niet afhankelijk van één adverteerder. 

3. de hoeveelheid werk
Iets wat veel beginnende publishers onderschatten, is de hoeveelheid tijd die het kost om een goede affiliate website te maken. Niet alleen ben je tijd kwijt met het bouwen van de website, maar ook andere zaken komen kijken bij het maken en hebben van een affiliate website. SEO, content maken, adverteren, etc. komt allemaal kijken bij het hebben van een affiliate website. Doe je dit niet goed, besteed je te weinig tijd aan de website of ziet het er gewoon afgeraffeld uit? Dan zal je conversie erg laag zijn en ga je weinig verdienen aan je websites.

Natuurlijk kun je zelf kiezen wat je wel en niet gaat doen. Je bent niet verplicht content te maken of te adverteren, maar het zijn wel factoren die meetellen in het succesvol maken van je website. Uiteindelijk kies je zelf hoeveel tijd je besteed aan je websites, en er zijn ook genoeg mensen die hun inkomen verdienen met de websites, zonder daar reclame of content voor te maken. Wil je écht succesvol zijn in affiliate marketing? Dan is het verstandig ook aandacht te besteden aan de bijkomende factoren. 

Voor beginnende publishers is het slim om eerst te focussen op het maken van goede websites, zonder alles wat daarbij komt kijken. Het maken van een goede website omvat ook SEO, maar zaken zoals content en adverteren kun je in het begin nog achterwege laten. Begin je sales te krijgen en steeds meer te verdienen aan je site? Dan kun je het werk natuurlijk altijd nog uitbesteden. Er zijn genoeg mensen te vinden die gespecialiseerd zijn in het maken van goede blogs, teksten, content of het maken en bijhouden van advertenties op verschillende platformen. 

4. onjuiste informatie
Wanneer je een website bouwt, wil je natuurlijk dat klanten zo snel mogelijk doorklikken naar de website van je adverteerder. Immers, zo verdien jij je geld. En je zult zien dat hoe mooier en veelbelovender je website, hoe meer mensen door zullen klikken. Je zult echter ook zien, dat je conversie niet heel hoog zal zijn en misschien zelfs zal dalen. Dit komt omdat een consument die op jouw mooie, flitsende en veelbelovende pagina komt, verward of wantrouwig wordt door de website van je adverteerder. Zij geven waarschijnlijk een realistischer beeld en dat houdt soms ook in dat iets minder goed of mooi weergegeven wordt. 

Mocht dit het geval zijn bij jouw website, kiest een adverteerder er vaak ook nog voor om de samenwerking stop te zetten. Zij zijn niet blij met jouw onjuiste informatie en willen niet met je samenwerken. Met onjuiste informatie op je website zal je dus niet alleen slecht verdienen, met een beetje pech verdien je na een tijdje helemaal niks meer. Het is als publisher daarom van belang dat je juiste, eerlijke en realistische informatie geeft op je website. 

Een goed voorbeeld hiervan is de website Tweakers. Dit is een affiliate website gefocust op allerlei producten die te maken hebben met techniek, zoals computers, telefoons en nog veel meer. Op hun website zul je altijd goede én slechte punten van een product vinden. Dit wekt vertrouwen, omdat een consument er van uit gaat dat er een kritische blik over het product heen is gegaan. Hierdoor zal de conversie hoger worden. 

5. affiniteit met je product
Als laatste valkuil in deze lijst is het belangrijk dat je als publisher affiniteit hebt met het product waar voor je adverteert. Een beginnende publisher die een product kiest puur om de commissie of gewoon iets waar hij/zij geen verstand van heeft, zal het lastig krijgen met verkopen van dat product. Content die je maakt komt dan vaak ongeloofwaardig over en dat voelt een potentiele consument. Daarom is het slim om als affiliate dicht bij jezelf te blijven met de adverteerders waar je mee samen werkt. Heb je interesse in sport? Werk dan samen met bedrijven die sportartikelen verkopen. Heb je interesse in interieur? Dan werk je het beste samen met een bedrijf in die branche. 

Op deze manier kun je je niet alleen beter verplaatsen in de schoenen van je klanten, om bijvoorbeeld te weten welke kleur je je website wil maken, hoe het er uit moet zien, etc., maar ook je content wordt overtuigender. Artikelen, blogs en andere content kun je het beste schrijven over dingen waar je verstand van hebt.

Kortom, iedereen kan beginnen met affiliate marketing én iedereen kan succesvol worden. Vermijd deze valkuilen en ook jij kunt succesvol publisher worden!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën