In een affiliate programma geven adverteerders vorm aan hun activiteiten op het gebied van affiliate marketing. Het programma bestaat uit verschillende onderdelen waaronder een kostenbegroting, de keuze voor een netwerk en natuurlijk informatie over en voor de publisher(s). Sommige, meest grotere, bedrijven bieden een eigen affiliate programma aan, zonder tussenkomst van een netwerk. Dit wordt een partnerprogramma genoemd.

Waarom een affiliate programma
Adverteerders zoeken voortdurend naar nieuwe kopers van hun product of dienst. Publishers kunnen hen daarbij goed van dienst zijn. Publishers hebben eigen websites, gaan bloggen en maken op andere manieren reclame voor hun adverteerder. Als tegenprestatie delen zij in de winst die de adverteerder dankzij hun inspanningen heeft. Het opzetten van zo’n samenwerking wordt een affiliate programma genoemd. Als adverteerder en publisher samenwerken op de manier zoals net beschreven dan spreken we van affiliate marketing. Deze samenwerking vraagt natuurlijk om allerlei regels en afspraken, bijvoorbeeld over de commissie die de publisher krijgt. Alle afspraken en actiepunten die nodig zijn om de samenwerking te realiseren staan in het affiliate programma.

Onderdelen affiliate programma
Een bedrijf dat een affiliate programma wil starten krijgt te maken met kosten. Denk aan het kosten voor het netwerk waarvan de adverteerder gebruik wil gaan maken. Meestal moet een percentage van de winst worden betaald. Dit verschilt per netwerk. De adverteerder moet waarschijnlijk nog andere kosten maken. Er is promotiemateriaal nodig en niet elk bedrijf heeft de know how in huis banners te maken of een productfeed te genereren. De adverteerder huurt daarvoor dan een specialist in. Tenslotte moet de publisher ook iets verdienen. De adverteerder stelt een commissie voor, bijvoorbeeld 10% van de gegenereerde omzet of een vaste vergoeding per lead.
De adverteerder moet de kosten en baten goed in het oog houden. Met andere woorden: de kosten die de adverteerder maakt voor het affiliate programma, moeten ook weer worden terugverdiend.

Publisher en affiliate programma
De publisher ziet meestal niet meer van het affiliate programma dan de aangeboden commissie en het promotiemateriaal. Publisher en adverteerder ontmoeten elkaar doorgaans op een affiliate platform, bijvoorbeeld TradeTracker. Hier bieden honderden adverteerders hun affiliate programma aan en kunnen publishers hun keuze maken voor een bepaalde adverteerder. Verschillende onderdelen van het affiliate programma kunnen via het netwerk worden gebruikt. Denk hierbij aan de promotiematerialen zoals banners en feeds. Ook de commissie afspraken worden via het netwerk gemaakt.
Start een affiliate site