Bij affiliate marketing zijn twee partijen betrokken: de adverteerder en de publisher. Zij zijn elkaars partner. Als de publisher het heeft over zijn partner dan bedoelt hij zijn adverteerder. Andersom geldt hetzelfde: als de adverteerder spreekt over zijn affiliate partner dan bedoelt hij zijn publisher.
Omdat in de wereld van affiliate marketing ook wordt gewerkt met zogenaamde partnerprogramma’s wordt er met affiliate partner ook vaak gedoeld op dat partnerprogramma. Dit heeft te maken met de manier waarop publisher en adverteerder elkaar hebben gevonden. Vinden zij elkaar via een affiliate netwerken dan gebruiken zij het woord partner meestal niet; we spreken dan gewoon van publisher en adverteerder. Werkt een publisher voor een adverteerder die een partnerprogramma aanbiedt, dan spreken we doorgaans dus van affiliate partner.

Voorbeeld affiliate partnerprogramma
Grotere ketens bieden vaak een eigen partnerprogramma aan. Zij melden zich in dat geval dus niet bij een affiliate netwerk maar proberen zelf publishers te vinden. Wehkamp is zo’n grotere adverteerder. Zelf een partnerprogramma starten en onderhouden kost veel geld en inspanning en wordt dus doorgaans niet door kleinere adverteerders gedaan.
Er is veel kennis voor nodig en meestal dus specialistisch personeel en speciale software. Daarnaast is er vaak veel meer contact tussen adverteerder en publisher bij een partnerprogramma. Affiliate partners hebben via een partnerprogramma meer contact over de campagnes dan via een affiliate netwerk.

Bijhouden conversies affiliate partner
Het aantrekken van publishers en het ter beschikking stellen van promotiemateriaal is één ding, het bijhouden van de conversies vraagt ook kennis en software. Er moet een voortdurende registratie zijn van het digitale verkeer tussen de affiliate partners. Dit is ook een taak van een affiliate netwerk maar bij een partnerprogramma neemt de adverteerder dit voor zijn rekening. Hier is specifieke technologie voor nodig die alleen kan worden bekostigd door grotere partijen zoals Wehkamp en Coolblue. Toch zien we steeds meer kleinere bedrijven kiezen voor affiliate partners via een partnerprogramma. Als voordeel hiervan wordt vaak het meer persoonlijke contact tussen beide partijen genoemd.

Start een affiliate site