Je vraagt je misschien af wat affiliatie marketing en Facebook met elkaar te maken hebben. In dit artikel leggen we uit hoe je Facebook kunt inzetten om je affiliate campagnes succesvoller te maken. Hoe meer bezoekers jij op je website krijgt, hoe meer kans je hebt om verkopen te genereren. En dat is precies waar jij je geld als affiliate mee verdient: verkopen genereren voor jouw adverteerder(s). Het is dus zaak dat jouw affiliate website breed onder de aandacht wordt gebracht. Facebook is hiervoor een uitermate geschikt kanaal. Overigens geldt dit ook voor bijvoorbeeld Instagram, Twitter en in mindere mate voor LinkedIn. Dit zijn allemaal social media platforms waar jij berichten kunt plaatsen en een klantenbestand kunt opbouwen.

Facebook inzetten voor je affiliate campagne
Als je een mooie affiliate website hebt dan is het tijd om zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken. De website moet dus bekend worden onder een grote groep mensen. Je kunt dit onder meer bereiken door berichten te plaatsen op social media. Je kunt zelf invullen hoe je dat wil doen. Zo kan je elke dag een berichtje plaatsen over een bepaald artikel omdat het die dag in de aanbieding is. Je kunt er ook voor kiezen interessante teksten te schrijven over de producten die je promoot en die te delen op social media platforms zoals Facebook. De bedoeling van het plaatsen van die berichten is niet alleen het vinden van een grotere doelgroep maar ook meer bekendheid op internet. Hoe bekender jouw website is, hoe hoger je website in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google zal verschijnen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Betaalde campagnes bij Facebook
Om een nog grotere doelgroep te vinden en vooral ook een doelgroep die precies past bij de producten die jij verkoopt, kan je kiezen voor betaalde advertenties op Facebook. Je hebt dan de keuze uit het promoten van jouw berichten of het maken van een aparte advertentie. In het eerste geval plaatsje eerst een bericht op Facebook, bijvoorbeeld over een product dat deze week in de aanbieding is. Vervolgens kan je er voor kiezen om dit bericht te promoten. Bij Facebook stel je dan een doelgroep in, bijvoorbeeld mensen met bepaalde interesse of van een bepaalde leeftijd of alleen mannen of vrouwen. Je stelt een budget in, bijvoorbeeld dagelijks €5 gedurende 6 dagen. Je geeft dan €30 uit voor het promoten van je bericht en trekt daarmee honderden tot enkele duizenden geïnteresseerden.

Kies je ervoor om een aparte advertentie te maken dan kan dat ook. Jouw advertentie komt dan op de pagina te staan van Facebook gebruikers die voldoen aan de door jou opgegeven criteria. De kosten zijn ongeveer gelijk aan die van het promoten van berichten. Tenslotte is het ook nog mogelijk om een speciale FB pagina aan te maken voor je affiliate webshop. Door deze pagina te promoten kan je mensen aan je Facebookpagina binden. Als ze je pagina hebben geliked, dan krijgen ze voortaan alle updates over berichten die jij plaatst. Facebook is dus een heel handig en geschikt instrument om meer bezoekers naar webshop te krijgen.
Start een affiliate site