De CTR behoort tot één van de criteria om het succes te bepalen van je affiliate webshop. Bij de click-through rate wordt het aantal keer dat een bezoeker op je website verschijnt gedeeld door het aantal keer dat deze bezoeker daadwerkelijk klikt op een advertentie naar de adverteerder. Hoewel een hogere CTR vaak wordt gezien als een beter resultaat, is het niet zomaar te bepalen wat deze ratio moet zijn. Google search bots bijvoorbeeld kunnen een vertekend beeld geven omdat deze kliks vaak niet goed te onderscheiden zijn van kliks van echte bezoekers.
In de beginjaren van het internet had de eerste advertentie een click-through rate van meer dan 40%, tegenwoordig is een percentage rond 0,3% een gemiddelde score. Hoe groter de betrokkenheid bij, of relevantie voor de bezoeker, hoe groter de CTR zal zijn. Het zomaar lukraak doorsturen van verkeer naar je affiliate website heeft dus niet veel zin dus. CTR is een waardevol meetpunt in het bepalen van het succes dat een marketingcampagne heeft, maar het is zeker niet het enige meetpunt dat telt. Daarvoor is onder andere ook de hoogte van CR van belang.
Kortom:
CTR (Click Through Rate) is het aantal bezoekers op de affiliate website dat ook daadwerkelijk heeft doorgeklikt naar de adverteerder waarvoor je promoot.
Conversie is het percentage van het aantal bezoekers op je affiliate webshop dat tot een transactie overgaat. De transactie is meestal een verkoop van een product op je affiliate website. Houd er rekening mee dat de meeste adverteerders een tracking hebben van een x aantal dagen. Dit ligt meestal tussen de 30 en de 100 dagen. Deze tracking kan er dus voor zorgen dat je na een transactie nog meerdere transacties kan verwachten. Gemiddeld ligt dit aantal op 1,3 transacties.
Conversie is dus een ander woord voor het aantal aankopen dat plaats vindt bij de adverteerder die je promoot en via jouw affiliate website heb verworven. Conversiepercentages van site bezoek tot aankoop ligt meestal rond 1,5% en de 3,5%
Kortom: CR (Conversion Rate) is het aantal bezoekers dat heeft doorgeklikt en daadwerkelijk iets heeft gekocht bij de adverteerder waarbij de sale of lead is goedgekeurd.
Er zijn verschillende mogelijkheden hoe commissies bij affiliate netwerken worden vergoed. Dit kan door middel van CPS of CPL.
Vergoeding door middel van CPS:
De meest gebruikte vorm van commissie binnen affiliate marketing is de CPS commissie. Bij het verdienmodel CPS beloont de adverteerder de publisher (= affiliate) met een percentage van het aankoopbedrag. De toekenning van de commissie geldt natuurlijk alleen wanneer de koper via jouw (affiliate) website is aangebracht. Het percentage dat je kunt krijgen ligt meestal tussen de 5 en 10%. Maar dit kan hoger of lager zijn.
Vergoeding door middel van CPL:
CPL staat voor Cost Per Lead. Hier wordt de publisher/affiliate beloond met een vaste afgesproken vergoeding bij het leveren van een lead. Een lead kan verschillende prestaties inhouden: een aanmelding voor het een of ander, een inschrijving voor iets, het bestellen van iets of bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst. Bij een lead vindt er geen echte verkoop plaats, maar de adverteerder heeft wel degelijk belang bij het krijgen van leads. Leads zijn ook heel geschikt voor bedrijven die niet direct spullen verkopen maar bijvoorbeeld diensten aanbieden.
Kortom:
Commissie is het bedrag dat je ontvangt voor elke succesvolle conversie. Dit kan een lead of sale zijn.